הפרעת אישיות אנטיסוציאלית: לחיות עם מניפולציות, שקרים והעדר מוסר

פעמים רבות, כשאנחנו נתקלים באדם שלא יוצר רושם חיובי מדי ביחסו כלפי הזולת, אנחנו משתמשים במונחים דוגמת "סוציופת".הפרעת אישיות אנטיסוציאלית אדם אשר ההתנהגות שלו משוללת היגיון, או אפילו אלימה, זוכה לכינוי "פסיכופת". אבל האם ידעתם שמונחים דוגמת אלה יכולים לבטא הפרעת אישיות מורכבת, שהיא מנת חלקם של לא מעט אנשים באוכלוסייה? לבעיה הזו קוראים "הפרעת אישיות אנטיסוציאלית" (Antisocial Personality Disorder, ASPD), והמאפיינים העיקריים שלה יובאו עבורכם במאמר הבא.

מהם מאפייני הפרעת אישיות אנטיסוציאלית?

את הפרעת האישיות האנטיסוציאלית אפשר לסווג באופנים שונים, ובהתאם לכך תמצאו מספר הגדרות שיכולות להסביר את המונח. אפילו ספר האבחנות של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי, DSM, כולל שני מודלים תיאורטיים שונים להבנת המונח. למרות שהרעיון הכללי דומה, אפשר לראות פרמטרים שונים שעל פיהם אפשר לזהות האם אדם מסוים סובל מהפרעת אישיות אנטיסוציאלית. זו אחת הסיבות לכך שבניגוד לחלק מסוגי הפרעות האישיות האחרות, במקרה של הפרעת אישיות אנטיסוציאלית עולות עדיין שאלות בנוגע למהימנות ולתוקף של ההגדרה.

ברמה הכללית, אפשר לראות שאנשים בעלי הפרעת אישיות אנטיסוציאלית מסוגלים לפגוע באחרים – אפילו בצורה חמורה – ולא לחוש על כך כל נקיפות מצפון או תחושות חרטה. האנשים המשתייכים לקבוצה מתבלטים בתכונות דוגמת כריזמה מרשימה, פתיינות, אינטליגינציה ויכולת מניפולטיבית, תכונות המאפשרות להם להסוות במידה מסוימת את ההתנהגויות הפוגעניות שלהם כלפי אחרים. ואגב, למרות המונחים הנפוצים בהם השתמשנו מעלה לתיאור אנשים בעלי דפוס התנהגות דומה: "פסיכופט" ו"סוציופת" מהווים על פי חלק מהתפיסות הפרעת אישיות אחרת, בעוד שאחרים רואים אותם בתור מקרים פרטיים ותת קבוצה בתוך קבוצת הפרעת האישיות האנטיסוציאלית.

אילו תסמינים מיוחסים לבעלי הפרעת אישיות אנטיסוציאלית?

אם מתבססים על האבחנה השגורה של ה-DSM, אפשר לראות שהפרעת אישיות אנטיסוציאלית מוגדרת אצל אדם אשר מגיל 15 ואילך אצלו התגלו שלושה לפחות מבין התסמינים הבאים:

  • האדם מתקשה לעמוד בחוקים, הן החברתיים והן הפליליים, ונוטה להתנהגות שנעה בין בלתי מוסרית לפלילית
  • אדם בעל חוש מניפולטיבי מפותח, אשר מרבה לשקר, להשתמש בשמות בדויים ולהוליך את האחרים שולל
  • אדם אימפולסיבי, או לחלופין כזה שמתקשה לתכנן בצורה מוקדמת ומושכלת את צעדיו
  • אדם המוגדר כ"חסר אחריות" באופן קבוע, כך שקשה לו להיות חלק במסגרות או להתמיד בהן
  • אדם המבטא חוסר אחריות בהתייחס לביטחון העצמי שלו או של אחרים
  • אדם שאינו מגלה חרטה למקרים של פגיעה באחר, כולל מעשים פליליים, ומגלה לכך אדישות

אילו אכלוסיות מזוהות עם הפרעת אישיות אנטיסוציאלית?

בהתחשב בדפוסים העיקריים של הפרעת אישיות אנטיסוציאלית שהובאו מעלה, סביר להניח שנתוני הפשיעה לגבי אוכלוסיית הסובלים מההפרעה לא יפתיעו אתכם. על פי חלק מהערכות רוב האסירים המרצים את עונשם בבתי הסוהר סובלים מהפרעת אישיות אנטיסוציאלית במידה כזו או אחרת. למעשה, חלק מהרוצחים הסדרתיים הידועים לשמצה בהיסטוריה, החל מטד בנדי ועד לג'ק המרטש, גילו דפוסים של ההפרעה הזו בדיוק.

הסיכויים לסבול מההפרעה הזו עולים באוכלוסיות במעמד סוציו-אקונומי נמוך, עם דגש רב על אזורים בעלי רמות פשיעה גבוהות. לעיתים מדובר בטראומה שהאדם סובל משנות הילדות שלו, למשל חוסר קבלה של ההורים או התנהגות אלימה שלהם כלפיו. ייתכן שייכנסו לתמונה גם גורמים ביולוגיים מובהקים, דוגמת בעיות בתפקוד מערכת העצבים המרכזית, הפרעות קשב וריכוז וכן הלאה.

האם ניתן לטפל בהפרעת אישיות אנטיסוציאלית?

על מנת למנוע פגיעה של האדם בעצמו או באחרים, וכן לאפשר תפקוד ראוי שלו בחברה, חשוב לפנות לקבלת טיפול יסודי בהפרעת אישיות אנטיסוציאלית. ככל שמתחילים את הטיפולים בשלב מוקדם יותר, וככל שמשלבים בין כמה סוגי טיפולים בהתאם למאפייני ההפרעה ולדרגת החומרה שלה, כך גדלים הסיכויים להתמודדות מוצלחת אתה.

כלים טיפוליים שונים עשויים לסייע לסובלים מהפרעת אישיות אנטיסוציאלית, לרבות טיפול קוגנטיבי-התנהגותי הנועד לשנות את דפוסי המחשבה ובהתאם לכך את ההתנהגות, פסיכותרפיה או אפילו תרופות שונות, שעשויות לשכך את תסמיני הבעיה ולשפר את התנהגות הסובלים ממנה.

מקורות ולקריאה נוספת:
Antisocial Personality Disorder – Mayo Clinic
Antisocial Personality Disorder – Medline Plus
Antisocial Personality Disorder – Psychology Today
Psychopathy and the DSM—IV Criteria for Antisocial Personality Disorder

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום