חרדה מרופא שיניים

חרדה דנטליתיש אנשים שעבורם ביקור אצל רופא שיניים אינו שונה מביקור אצל רופא כללי. עם התקדמות הטכנולוגיה היום, רוב טיפולי השיניים אינם כואבים. יחד עם זאת, עבור אנשים מסוימים, בדיקת שיניים שגרתית עלולה לגרום ללחץ.

רוב האנשים סובלים מחרדה קלה או מוגברת מטיפולי שיניים. אך עבור אנשים עם פוביה מטיפול שיניים, המחשבה על ביקור אצל הרופא מפחידה. למעשה, הם עשויים להיות כה מבוהלים, עד כי יעשו כמעט כל דבר על מנת להימנע מקיום התור אצל הרופא.

פוביה היא פחד עז ובלתי סביר. אנשים עלולים לחשוש מפעילויות פרטניות, אובייקט או מצב. אנשים עם פוביית טיפול שיניים דוחים לעיתים קרובות את הטיפול השגרתי במשך שנים או אף עשורים. על מנת להימנע מכך, הם ישלימו עם דלקות חניכיים, כאבים, שיניים שבורות ואף שיניים שאינן אסתטיות. אנשים משתמשים לעיתים קרובות במילים 'חרדה' ו'פוביה' לאותו מונח, אם אלו מונחים שונים.

פוביה מרופא שיניים עלולה אף לגרום לבריאות כללית לקויה, ותוחלת חיים נמוכה. בריאות ירודה של הפה קשורה למספר מצבים מסכני חיים, כגון דלקות, מחלות לב וסרטן ריאות. חרדה זו, בדומה להפרעות נפשיות אחרות, ניתנת לטיפול. ללא טיפול, הפוביה צפויה להחמיר במשך הזמן.

הגורמים לחרדה מרופא שיניים

אנשים מפתחים חרדות ופוביות מטיפול שיניים מסיבות רבות, הכוללות:

כאב – פחד מכאב הוא הגורם העיקרי, ושכיח יותר בקרב מבוגרים בני 24 ומעלה. יתכן שהפחד נעוץ בביקור מוקדם יותר בילדותם, בזמן בו טכנולוגיית רפואת השיניים לא היתה כה מתקדמת.

תחושות חוסר אונים ואובדן שליטה – כשאנשים עם חרדה זו יושבים על כיסא הטיפול, הם צריכים להישאר בו. מצב זה גורם להם לחוש כי אינם יכולים לראות או לחזות מה הולך לכאוב. תחושה זו גורמת להם לחוש חסרי אונים ולצאת מכלל שליטה, מצב אשר עשוי לעורר חרדה.

מבוכה – הפה הוא חלק אינטימי של הגוף. אנשים עשויים להתבייש או להיות נבוכים מפני זר המתבונן בתוך פיהם. זו עשויה להיות בעיה מסוימת אם הם מודעים לדרך בה נראות השיניים שלהם. טיפולי שיניים כרוכים אף בקירבה פיסית. במהלך הטיפול, פני השיננית או פני רופא השיניים עשויים להיות במרחק של סנטימטרים בודדים. מצב זה גורם לאנשים חרדה וחוסר נוחות.

חוויות עבר שליליות – כל אדם שסבל כאב או חוסר נוחות במהלך טיפולי שיניים קודמים, עלול להיות חרד יותר בעתיד.

קשיים פיננסיים – אנשים סבורים כי טיפולי שיניים כרוכים בעלויות גבוהות, והם שוללים מראש את רעיון הטיפול בשל סיבה זו, הפחד מפני הוצאה כספית גבוהה הוא כה משמעותי, עד שהם אינם שוקלים אפשרויות הנחה, פריסה לתשלומים או קבלת טיפולים במסגרת קופת החולים בעלות מופחתת.

תסמינים לחרדה דנטלית

קיימות דרגות שונות של חרדה מרופא שיניים. אדם עם חרדה זו אינו יכול לראות רופא שיניים. אחרים עלולים לאלץ עצמם ללכת אך אינם מסוגלים לישון בלילה שלפני הטיפול. לעיתים אנשים חשים חולים, או במקרים מסוימים, מתחלים בכוונה, בזמן שהם ממתינים בחדר ההמתנה. החרדה גורמת להם לתחושת חוסר נוחות כאשר מגיע זמן הטיפול. הם סובלים מדאגות או פחדים מוגזמים או מופרכים, הם מבועתים או מוכי פאניקה.

הימנעות מרופא שיניים כרוכה אף בבעיות רגשיות. שיניים דהויות או פגויות גורמות לאנשים לחוסר ביטחון. הם עשויים לחייך פחות או לשמור את פיהם סגור בחלקו כאשר הם מדברים. מספר אנשים עשויים להיות כה נבוכים ממראה השיניים שלהם, עד שחייהם האישיים והמקצועיים נפגמים.

אנשים שחווים חרדה יוצאת דופן, הם בדרך כלל בעלי סף כאב נמוך. כלומר, הם עשויים לחוש כאב ברמות גבוהות יותר מאנשים אחרים. הם יזדקקו להרדמה נוספת או טיפולים אחרים לשיכוך כאבים. הם עשויים אף לפתח בעיות הקשורות במתח בחלקים אחרים של הגוף. לדוגמה, הם עשויים לסבול מכאבי ראש או נוקשות שרירים בצוואר או בגב.

הדרך בה רופאי שיניים מטפלים בחרדת המטופלים

רופא השיניים פועל להפחתת החרדה עוד לפני תחילת הטיפול. תהליך זה מתחיל בקביעת התור. צוות העובדים במרפאה מוכשר לספר למטופל למה עליו לצפות, והם עונים על כל שאלותיו, על מנת להבטיח נוחות מרבית במהלך הביקור.

הבנת תהליך הטיפול מסייע להקלת החרדה, ועל המטופל לוודא כי הוא שואל את כל השאלות על מנת להפיג את חוסר הבהירות שלו מהטיפול, ולקבל חומרי הסברה במידת הצורך.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום