טיפול משפחתי בתוך המוסד

טיפול משפחתי בתוך המוסדמרכזי בריאות נפש ובתי חולים פסיכיאטריים משרתים ילדים ומבוגרים בכל תחומי החיים הנפגעים מהבעיות הנפשיות. פסיכיאטרים מספקים הערכות וטיפולים מקיפים ליחידים, זוגות ומשפחות, בהתאם לצרכים.

הפסיכיאטרים עובדים לצד צוות מומחים נוספים בתחום בריאות הנפש, על מנת לסייע למשפחות לחשוף את נקודות החוזק אצל המטופל ובתא המשפחתי, ולהבין את המשאבים הזמינים לפתרון בעיות נפשיות כולל דיכאון, חרדה, בעיות התנהגות ילדים, סכסוכים משפחתיים, צער ואובדן, או התמודדות עם בעיות נפשיות מורכבות.

מחקרים הראו שהתערבויות מבוססות על טיפול משפחתי יעילות ובמקרים רבים יעילות יותר מהתערבויות חלופות. הממצאים המדעיים מראים כי טיפול משפחתי הוא טיפול מועדף לדיכאון, התמכרויות, אלכוהוליזם, בעיות המבוססות על חוסר הרמוניה, ואתגרי ילדים ומתבגרים, כולל התאבדות והתנהגות בסיכון גבוה.

שיתוף בני המשפחה במחלה נפשית חמורה של מטופל מתבטא בשיפור משמעותי בתסמינים והגדלת יכולות התפקוד העצמיות של המטופל.

מהלך טיפול משפחתי

מרגע הכניסה בדלת המוסד או המחלקה הפסיכיאטרית, המטופל מקבל טיפול מסור ואישי. הוא מקבל טיפול פסיכיאטרי אישי, ובמקביל בן או בת הזוג ובני המשפחה האחרים משתתפים בטיפול. תמיכת המשפחה חיונית להצלחת החלמת המטופל, המתמודד עם מחלה נפשית כרונית.

זהו המקום האולטימטיבי לקבלת טיפול רגיש, מלא חמלה ומקיף, כולל טיפולים התנהגותיים ושיפור התקשורת עם המשפחה. מיומנויות אנשי הצוות כוללות התמחות בטיפול פסיכיאטרי משפחתי; מיומנות בפיקוח פסיכיאטרי קליני; יכולת ביצוע הערכה ואבחון בעיות בריאות נפש; ומיומנות בעבודה עם יחידים, זוגות ומשפחות.

טיפול משפחתי בתוך המוסד ייחודי ונבדל מטיפולים משפחתיים במסגרות אחרות. הטיפול מתמקד במחלת המטופל תוך הצבת דגש על שיפור ההתנהלות בינו לבין סביבתו, כולל בני המשפחה, עמיתים לעבודה וחברים, והאופן בו השיפור ביחסים אלו מסייע להתמודדות מוצלחת עם האזורים הבעייתיים בחיים.

השירותים הניתנים בתוך המוסד

השירותים המוצעים כוללים אבחון הרכבת תכנית טיפול פסיכיאטרי בהפרעות נפשיות ורגשיות, לילדים, מבוגרים, זוגות ומשפחות, במסגרת טיפול יחיד, משפחתי או קבוצתי.

ההפרעות המטופלות במוסד פסיכיאטרי כוללות:

  • דיכאון, הפרעה דו קוטבית, והפרעות רגשיות המשפיעות על יחסים בתוך המשפחה.
  • חרדה, דיסוציאטיביות והפרעות הקשורות ללחצי חיים.
  • הפרעות התנהגויות ובעיות רגשיות המבוססות על טראומות מהילדות.
  • הפרעות קשב וריכוז, והפרעות הקשורות לילדות או להתבגרות.
  • בעיות הסתגלות לגירושין.
  • בעיות זוגיות, משפחתיות ובעיות ביחסים.
  • בעיות מיניות והפרעות אישיות המשפיעות על יחסים בתוך המשפחה.
  • שירותי טיפול פסיכיאטרי לטיפול בקשישים.
  • אלימות במשפחה.
  • סכיזופרניה והפרעות הזויות.

טיפול משפחתי בתוך המוסד ניתן למטופלים הסובלים מבעיות בדידות, בעיות זוגיות או משפחתיות; סיוע לבני המשפחה להתמודד ולטפל בקשישים הסובלים מבעיות נפשיות; סיוע בהתמודדות לנפגעי פעולות איבה בשיתוף בני המשפחה; וטיפול בטראומות קשות.

הטיפול מתבצע בגישה ממוקדת לבעיות המשפחתיות המגדילות את השיבוש של המטופל והתפתחותו, כמו גם התמקדות בלכידות המשפחה. המטופל עובד בנפרד עם הפסיכיאטר המיומן בזיהוי מטרות לשיתוף פעולה עם המשפחה להקלת הריפוי. בני המשפחה נפגשים עם הפסיכיאטר פעם או פעמיים בשבוע, מתוך הבנה שגם הם זקוקים לסיוע דחוף.

ייחודיות טיפול משפחתי בתוך המוסד הוא הענקת הטיפול על ידי צוות מומחים בתחום בריאות הנפש, המייעצים לבני המשפחה במהלך האשפוז הפסיכיאטרי של בן המשפחה, כך שכל נקודות המבט המקצועיות והאישיות משולבות בפתרון הבעיה.

טיפול משפחתי אינטנסיבי

הטיפול המשפחתי מתאים למשפחות המתמודדות עם אתגרי חיים כגון גירושין, פרידה, מחלה נפשית כרונית, אובדן, טראומה או נישואין מחדש התורמים לדיכאון, סיכוני פגיעה עצמית, תוקפנות, הפרעות אכילה, התמכרויות, נטיות אובדניות, הסתגרות, התנהגות מתנגדת וקונפליקטים בתוך המשפחה.

התכנית נועדה לשרת ילדים, מתבגרים, מבוגרים צעירים ובני משפחותיהם המתמודדים עם מחלה נפשית מורכבת של בן המשפחה המאושפז, המשפיעה על ביצועים בלימודים, בעבודה, החיים בבית, בטיחות ותפקוד בקהילה.

מטרת הטיפול היא לסייע למשפחות לגבש תחושת חיבור ואיזון טוב יותר בהתמודדות עם הלחצים המכריעים. ההתמקדות היא בסיוע למטופל, לבני משפחתו, למטפלים העיקריים ולילדים להשיב את התקווה תוך תמיכה בפיתוח צמיחה משפחתית מוצלחת.

האופן בו בני משפחה יכולים לסייע למטופל באשפוז פסיכיאטרי

בני המשפחה מתבקשים לגלות רגישות בכל הנוגע לקבלת שיחות טלפון מהמטופל ובמהלך הביקורים. אם בן המשפחה מעוניין בביקורים, מומלץ להביא לו ספרים, בגדים נוחים, נעלי בית, מאכים אהובים או משהו אחר שהוא אוהב.

יש לבדוק תחילה עם צוות בית החולים, שכן חלק מהפריטים, כגון מראות, חגורות, שרוכים, מחברות ספירלה ומספר פריטי טיפוח, אינם מורשים לשימוש בתוך המוסד. יתכן שבתחילה בן המשפחה לא ירצה לראות אף אחד, ויש לכבד משאלה זו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום