למה אנשים פוחדים מהמיניות שלהם?

סלידה ועיכוב מיניהמיניות משתרעת על הממדים הפיזיים, הרגשיים, הפסיכולוגיים, החברתיים והרוחניים של החיים. היא מתחילה עם האופן שבו אדם מרגיש לגבי עצמו ולגבי גופו, ונמשכת עם האופן שבו הוא מרגיש לגבי אחרים.

בין אם אדם מבטא זאת במודע ובין אם לאו, כל אדם הוא ישות מינית, והמיניות נוכחת מהלידה. אצל רוב האנשים, ניצני המיניות הראשונים מתפתחים ככל שהם מתבגרים.

כשהם עוברים את גיל ההתבגרות, הם מקבלים, ברוב המשפחות, חינוך מיני הולם, המוביל אותם להכרה תחושתית ותודעתית במיניות שלהם, כשהיא מתקרבת לפריחה מלאה.

מהם סלידה ועיכוב מיני?

אצל חלק מהאנשים, צמיחה מינית מעוכבת. גופם עשוי להיות בוגר מבחינה מינית, אך הממדים הפסיכולוגיים, הרגשיים, החברתיים והרוחניים של המיניות נותרים קפואים בזמן.

סימן נפוץ של עיכוב מיני הוא פחד ממין ומיניות. צורה קשורה של עיכוב מיני היא רתיעה מינית, במהלכה הרעיון על מיניות ממלא אנשים פחד, גועל, דחייה או פשוט אדישות וחוסר רצון כללי.

מדוע אנשים מפגינים סלידה מינית ועכבות מיניות?

הגורמים האפשריים לסלידה מינית כוללים:

ביישנות

אנשים ביישניים מתקשים ברוב המקרים להביע את עצמם מבחינה רגשית, שלא לדבר על הבעה פיזית ומינית. מסיבה זו, עיכוב מיני עשוי להיות אחד מתופעות הלוואי של הביישנות.

ביישנות היא תסמין של חרדה חברתית, הנובעת ממספר עצום של סיבות אפשריות. כדי לטפל בעיכוב מיני הנובע מביישנות, יש להתייחס אף לחרדה החברתית.

חשיבה מותנית לפיה מיניות היא חטא, לכלוך או התנהגות שלילית

התפיסה היהודית המסורתית מלמדת שהמין נועד, ברובו, למטרות פוריות, ויש להגבילו לזוגות נשואים בלבד. התנהגויות מיניות מגוונות כגון אוננות, מין לפני הנישואין, הומוסקסואליות, שימוש באמצעי מניעה ויחסי מין מחוץ לנישואין, מתפרשים על ידי אנשים דתיים רבים כחטאים.

למרות שאנשים רבים עשויים להתייחס לעצמם כלא דתיים, אגנוסטיים או אתיאיסטים, ולכן הם חופשיים מהתורות הקפדניות של הדת המסורתית, מספר התניות בתורות אלו מוטבעת בחברה ועדיין מחלחלות לחיים ברמות מתוחכמות.

ילדים לומדים לכסות את איברי מינם מגיל צעיר

מבוגרים מתרים בילדים שלא לשחק עם איברי מינם, ומסתירים היבטים מיניים מילדים. אפילו שאלות כגון "מאיפה מגיעים תינוקות", אינם זוכים, במקרים רבים, לתשובות מההורים. מאוחר יותר, רגשות מיניים בגיל העשרה ובבגרות המוקדמת, נתפשים במקרים רבים כהלם ובוז.

ילדים ובני נוער לומדים גם שמיניות מוחצנת עשויה להוביל להתרחשות מצבים שליליים. הורים מודאגים, הפוחדים מפדופילים, עלולים להחדיר פחד בקרב הילדים לגבי התנהגותם המינית.

גם מבוגרים אינם חופשיים מהתניה שלילית סביב המין

אנשים, ובמיוחד נשים, המתנהגים באופן חופשי ופתוח לגבי מיניותם, עשויים לסבול מלעג חברתית הקובע שהתנהגות זו אינה הולמת מבוגרים, או אינה נשית, מעידה על מופקרות וזנותיות.

לעתים קרובות הם חווים יחס מזלזל והימנעות מצד החברה, ולכן יתכן שאין זה פלא כי סלידה מינית שכיחה ביותר בקרב נשים.

פחד שהמיניות תשנה את האישיות באופן שלילי

חלק מהאנשים הסובלים מסלידה מינית חוששים שמיניות היא אחד מאותם דברים שיכולים לשנות את האישיות לנצח. וברגע שעוברים את הקווים המותרים, אין חזרה. זהו שינוי בלתי הפיך. בשל האסוציאציות השליליות של מיניות לנשים, אחד השינויים הבלתי הפיכים הוא אבדן נתפס של תמימות או אפילו אובדן האופי "הטוב".

מבחינת אחרות, אובדן הבתולים מסמן את סוף הילדות ואת תחילת ההתבגרות. פחד והתנהגות לגדילה אינו מצב נדיר ועשוי להיות היבט נוסף של סלידה מינית. המין מסמן גם הפרדה מהילדות, שהיא גם הפרדה מההורים. במובן זה, מיניות עשויה לשאת משמעות של עצמאות, התחלת החיים עם בן זוג, והפחתת הצורך באהבת ההורים. מיניות עשויה לסמל את הקריעה מהילדות והרחקה מהאהבה המשפחתית בה היה מוקף אדם בעבר.

פחד מאובדן שליטה

במערכת יחסים מינית יש שני אנשים מעורבים, ושליטה משותפת על המתרחש. אדם עלול לפחד מהלא נודע מבחינת התנהגות השותף המיני שלו וביצוע מעשים מיניים שלא בהסכמה.

מצב זה מלווה בתחושת חוסר אונים ופגיעות, ועלול להתפתח לבעיות אמון. אנשים אחרים עשויים לחוות פחד מפני אובדן שליטה עצמית המתגברת כתוצאה מרגשות ותשוקה מינית.

חשש המניע סלידה מינית: "אנשים רוצים אותי רק למטרות מין"

אם זהו תהליך החשיבה, המחשבה הבאה היא: כל עוד שנמנעים ממיניות, ניתן לקבוע בוודאות שהאהבה היא אמיתית ואינה מבוססת על מיניות. חשש נוסף מדחייה עשוי להיות קשור לאי דיוקים של דימוי הגוף, כשאנשים חוששים מדחייה של בן או בת זוגם, כשייראו את גופם.

פחד נוסף ממין נובע מהחרדה שלא להיות טוב מספיק במהלך קיום יחסי מין, חשש שלא לספק את בן או בת הזוג, או חוסר ידיעה כיצד לקיים יחסי מין, ופחד מפני ביקורת או לגלוג על כשלים אלו.

הגנה הורית מוגזמת והעדר עצמאות – חלק מההורים מגנים על ילדיהם במידה מוגזמת, עד כדי כך שהם מסוככים עליהם מפני אירועים וחוויות של העולם האמיתי. במצב זה, כל דבר חדש הנקרה בחיי הילד, כולל התנסויות במגעים מיניים, גורם לו לחרדה מוגברת. ילדים מוגנים יתר על המידה עשויים בסופו של דבר להימנע מפעילויות שאינן מוכרות וגורמות להם לחרדה, כולל מיניות.

חרדה כתוצאה מתקיפה מינית קודמת או התעללות – אסוציאציות טראומטיות של יחסי מין המאופיינים בהתעללות בעבר הם סיבה מובנת ביותר לדחייה מינית. חוויות מיניות שליליות מהעבר, אפילו בתוך הקשרים שאינם מתעללים, עשויות להשפיע על המיניות בעתיד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום