שירותי אשפוז לחולים בתחלואה כפולה

שירותי אשפוז לחולים בתחלואה כפולהצרכי בריאות הנפש של אנשים בעלי הפרעות נפשיות מוכרים בשנים האחרונות יותר ויותר.

תחלואה כפולה היא מצב בו אדם הסובל מלקות נפשית מפתח, עם הזמן, מחלה נפשית נוספת, כמו למשל דיכאון המוביל להפרעת התמכרות לסמים. במקרים חמורים, ההפרעה הכפולה מחייבת אשפוז פסיכיאטרי.

מחלה נפשית נפוצה בקרב אוכלוסיית המשתמשים בסמים והסובלים מהתמכרות. הקשר הוא כה חזק, עד שאנשים רבים מאמינים כי הסמים מהווים גורם משמעותי להתפתחות המחלה הנפשית. ברוב המקרים, אין זה המקרה, ואדם עלול לסבול אף מבעיית בריאות נפשית גם עם התמכרות לסמים ואלכוהול.

אבחנה בין הפרעות נפשיות שונות

אנשים מבלבלים לעיתים בין שלוש הפרעות נפשיות, שרק אחת מהן יכולה להיות משותפת להפרעה אחרת. אוכלוסיית האנשים הסובלים מהפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, והפרעת אישיות מרובה, למשל, חווים תסמינים זהים הגורמים לבלבול.

העדר האבחנה בין שלושת ההפרעות נובע בעיקר מהשימוש הנפוץ של חלק מהשמות של מחלות אלו, המופיעים בתקשורת הפופולארית, וגורמים לאנשים הסובלים מהפרעות אלו שלא לקבל את הטיפול הדרוש בתחום בריאות הנפש.

סיבה נוספת נפוצה וחמורה לא פחות להעדר קבלת טיפול הכרחי היא העובדה שרבים עדיין מחזיקים בסטיגמות לגבי הפרעות נפשיות.

היבטי בריאות הנפש בתחלואה כפולה

אנשים עם אבחנה כפולה סובלים מהפרעות נפשיות בכל הגילאים, וחווים קשיים ברמות תפקוד אינטלקטואלי וכושר הסתגלות. אומדני תדירות אבחנה כפולה משתנים באופן משמעותי, אך אנשי מקצוע רבים מתחום בריאות הנפש מעריכים ש-30-50% מהאנשים עם ההפרעות הנפשיות סובלים מיותר מהפרעה פסיכיאטרית אחת.

דו קיום של שתי הפרעות פסיכיאטריות עלול להשפיע באופן רציני על התפקוד היומיומי של אדם הסובל מההפרעה בהיבטי פעילות מקצועית, סיכון החיים העצמאיים, שיבוש היחסים במשפחה, וסיכונים סביבתיים וחברתיים.

כלומר, נוכחות בעיות התנהגותיות ורגשיות עלולה להפחית באופן משמעותי את איכות החיים של האנשים עם ההפרעות הנפשיות, ולכן הכרחי לקבל אבחנה מדויקת וטיפול מתאים בזמן. בהתאם לחומרת התסמינים וממצאי האבחון, ניתן למנוע, לעיתים, את הצורך באשפוז פסיכיאטרי.

חרב פיפיות

אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש מודעים לסיכון של כל אדם הסובל מבעיה נפשית אחת, לפתח רגישות לבעיה נפשית נוספת. הסטטיסטיקות מרמזות שאנשים עם בעיות נפשיות נמצאים בסיכון גבוה פי שניים עד שלוש לפתח תחלואה נפשית כפולה.

בנוסף, אדם המאובחן עם מחלה נפשית חמורה נמצא בסיכון למות ממנה, ולכן הטיפול במסגרת אשפוז פסיכיאטרי חיוני. מגוון מחלות נפשיות, כולל סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ודיכאון, הוכחו כקשורות לסיכון מוגבר לעודף משקל והשמנה, וכן להגברה במחלות הקשורות להשמנה, כגון סוכרת ומחלות לב כליליות.

סוכרת, למשל, נפוצה פי שניים עד שלוש בקרב אנשים עם סכיזופרניה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. קיים אף קשר בין חומרת סוכרת ודיכאון.

הפרעות נפשיות והשמנת יתר

תחלואה כפולה הנובעת ממחלות רקע המשפיעות על מחלות נפשיות אינה מפתיעה, שכן אנשים שמנים סובלים ממחלות נפש ממספר גורמים וסיבות סיכון בסיסיות כולל ביולוגיה. אנשים עם דיכאון חווים רמות גבוהות יותר של קורטיזול, ואצל אנשים עם השמנת יתר, רקמת שומן קשורה לייצור רמות גבוהות יותר של קורטיזול.

חומר כימי מוצג על ידי רקמת שומן, בכמויות גבוהות, ונקשר לדיכאון, כך שאנשים צריכים להבין שאם מישהו פגיע ומתחיל לעלות במשקל, הוא נמצא בסיכון גובר לפתח מחלת נפש.

מניעה משתלמת

המפתח להבראה מתחלואה כפולה היא לקבל טיפול פסיכיאטרי המסייע למטופלים ליצור מודעות לגבי הקשר בין המחלות הנפשיות מהן הם סובלים. אשפוז פסיכיאטרי מסייע להתמודדות עם הבעיות, ומעודד את המטופלים לנקוט במאמצים להבראה.

מערכת הטיפול באשפוז פסיכיאטרי נועדה להדגיש מניעת התפתחות מחלות נוספות והתדרדרות במצב הנפשי. תכנית הטיפול כוללת שירותים פסיכיאטריים וטיפולים תרופתיים המיועדים להקלת מצוקות נפשיות ופסיכולוגיות, באמצעות שירותי טיפול משולבים ומקיפים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום