מדיטציה לטיפול בהפרעות נפשיות

מדיטציה לטיפול בהפרעות נפשיותשמה של המדיטציה יצא למרחקים והיא נחשבת כיום, וגם בעבר, לאחת מטכניקות ההרפיה המוצלחות ביותר שיכולות לעזור במצבים שונים בחיים, וגם לאלה, שאינם סובלים בהכרח מבעיה כלשהי.

הדבר נכון עוד יותר עבור הסובלים מהפרעות נפשיות, בדרגות ובעוצמות שונות, שיכולים להיעזר אף הם במדיטציה כשיטת טיפול בפני עצמה, שלעיתים יכולה להחליף כל טיפול אחר, לרבות טיפול תרופתי.

רקע

ישנם כיום סוגים שונים של טיפולים, המיועדים לסובלים מהפרעות נפשיות שונות, בין אם מדובר בהפרעות חרדה, דיכאון או אפילו הפרעות קשות יותר כמו סכיזופרניה למשל. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הוא אחד הטיפולים הפופולאריים, המוצע גם הוא לסובלים מכך וגם הטיפול התרופתי. אולם, לשיטות טיפול אלו ישנם מספר חסרונות, ההופכים אותן לכאלו, שאינן בהכרח מתאימות לכל אחד.

הטיפול התרופתי יכול להיות מלווה בתופעות לוואי לא נעימות ופעמים רבות גם קשות מאד והטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עשוי להיות מוגבל במידה מסוימת. המדיטציה, לעומת זאת, היא פרקטיקה מיוחד, הכוללת אימון תודעתי, המתבסס על הרפיה והרגעות. היא יכולה להתאים לכולם, לנשים ולגברים כאחד, לצעירים וגם למבוגרים והיא חלק ממסורת ארוכת שנים, מסורת עתיקה במיוחד.

למי מתאים הטיפול

הטיפול באמצעות מדיטציה לסובלים מהפרעות נפשיות שונות מתאים לכל מי שרוצה להימנע מטיפול תרופתי ותופעות הלוואי השונות הנלוות לו וגם לאלה, שטיפולים אחרים לא סייעו להם. ישנם מטופלים, הבוחרים לשלב את המדיטציה לצד טיפול אחר כדי להשיג תוצאות טובות יותר ולבחון גם את מידת השפעתה כדי לוותר, בהמשך על הטיפול השני (בין אם זה תרופתי או התנהגותי).

הטיפול באמצעות מדיטציה מתאים למי שמוכן לקחת חלק פעיל בתהליך, למי שיודע שנדרשת ממנו לא מעט השקעה וגם תרגול. זהו איננו טיפול פאסיבי, הוא דורש שיתוף פעולה מלא והפעלתו של המטופל עצמו.

אופן הטיפול

המדיטציה, כטיפול במחלות נפשיות, מאפשרת למטופל להגיע אל השקט הפנימי שהוא כל כך משווה לו, אל הדממה ואל השלווה. הדבר מלווה בתרגול נשימות, התכנסות עצמית והכרות עם המודעות עצמה, שפעמים רבות פחות מחוברים לה או לא מוכנים להקשיב לה, שכן מתמסרים למחשבות או לרגשות עוצמתיים, המהווים חלק בלתי נפרד מההפרעה עצמה.

במהלך הטיפול מתפתחת אצל המטופל הוויה חדשה, שאיננה מושפעת עוד מקולות פנימיים או מגירויים שונים. המדיטציה מלמדת את ההכרה שלו לנוע לכל כיוון שיבחר ולא לתת לה לשלוט בו. התרגול שלה מאפשר לו לפתח ידיעה עצמית לגבי מהותו וללא קשר לכל המחשבות והרגשות, המגבילים אותו. המטופל יכול, במהלך התרגול, להתמקד באובייקט מסוים, להתרכז בנשימה, בשינון של מנטרה כלשהי, להתבונן בנקודה חיצונית או להתרכז בשאלה מסוימת.

יתרונות וחסרונות

לצד היתרונות הרבים שמציעה שיטת טיפול זה, ישנן מספר חסרונות שיש לקחת בחשבון. מדובר בתהליך לא פשוט, ובמיוחד כשסובלים מהפרעות נפשיות, הנוטות להופיע בעוצמות חזקות ולהשתלט כמעט לחלוטין על המודע עצמו. המדיטציה, ככלי טיפולי, מצריכה מצדו של המטופל שיתוף פעולה וגם לא מעט סבלנות. הטיפול עצמו איטי מאד ויכול, ובמיוחד את התזזיתיים, לשעמם במידה מסוימת.

מצד שני, דווקא האיטיות הזו עוזרת להגיע אל השלווה ואל השקט, להתנתק מהמחשבות הטורדניות ומהתחושות הלא נעימות ולהיסחף למקום חדש. הצלחתו של הטיפול תלויה לא מעט בתרגולו של המטופל, ביכולת שלו לקבל את התהליך עצמו ומבלי לשפוט אותו. המדיטציה יכולה להיות מאתגרת מאד (גם עבור אלה, שאינם סובלים מהפרעה כלשהי) ודורשת עקביות רבה כדי להגשים את המטרות השונות ובעיקר כדי להצליח להתמודד עם ההפרעה עצמה.

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום