סימנים לפחד מכישלון

10 סימנים שאולי אתם סובלים מפחד מכישלוןאף אדם אינו מעוניין להיכשל, אך חלק מהאנשים מתייחסים לכישלון כאל איום פסיכולוגי משמעותי המונע מהם את המוטיבציה להצליח. פחד זה מכישלון גורם להם לחבל באופן שאינו מודע בסיכויי הצלחתם, במגוון דרכים.

כישלון עשוי לעורר רגשות כגון אכזבה, כעס, תסכול, עצב, חרטה ובלבול, שלמרות היותם לא נעימים, ברוב המקרים, הם אינם מספיקים על מנת לגרום לפחד מלא מכישלון. אכן, מונח זה מטעה מעט, היות ולא הכישלון הוא הניצב בבסיס התנהגות אנשים הסובלים מהפחד ממנו, אלא הפחד מהכישלון מהווה ביסודו את הפחד מהפחד.

השפעת הפחד מכישלון על ההתנהגות

אנשים שיש להם פחד מכישלון מונעים להימנע מכישלון לא בגלל שאינם מסוגלים להתמודד עם הרגשות הבסיסיים של אכזבה, כעס ותסכול המלווים חוויות אלו, אלא בגלל שכישלון גורם להם גם לחוש בושה עמוקה.

בושה היא רגש רעיל מבחינה פסיכולוגית, היות ובמקום לחוש אשמה או חרטה בעקבות פעולות, בושה גורמת לתחושה שלילית על המהות העצמי. בושה מגיעה לליבת האגו, הזהות האישית, ההערכה העצמית, והרווח הרגשית.

התמודדות שגויה עם פחד מכישלון

האופי המזיק של הבושה דוחף אנשים הסובלים מפחד מכישלון, להימנע מאיומים פסיכולוגיים הקשורים לכישלון, באמצעות מציאת שיטות שאינן מודעות על מנת להקל על השלכות כישלון אפשרי.

למשל, הם עשויים לבזבז זמן על רכישת בגדים חדשים מיותרים לראיון עבודה במקום ללמוד על החברה, כך שיש להם אפשרות להשתמש בתירוץ "פשוט לא היה לי זמן להתכונן היטב".

עשרה סימנים שאולי יש לכם פחד מכישלון

קריטריונים מאפיינים אלו מהווים סמן חשוב אותו יש לבחון באמצעות ייעוץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש כגון פסיכולוג או פסיכיאטר.

  1. הכישלון גורם לדאגה לגבי מה שאנשים אחרים חושבים
  2. כישלון גורם לכם לדאגה לגבי יכולתכם להתקדם לעבר מטרות עתידיות שהצבתם לעצמכם.
  3. כישלון גורם לכם לדאגה שאנשים יאבדו בכם עניין.
  4. כישלון גורם לכם לפקפק בחכמתכם.
  5. כישלון גורם לכם לדאוג מפני אכזבת אנשים שאת דעתם אתם מעריכים.
  6. אתם נוטים ליידע אנשים מראש שאינכם מצפים להצליח, כדי להנמיך את ציפיותיהם.
  7. ברגע שאתם נכשלים במשהו, אתם מתקשים לדמיין מה הייתם יכולים לעשות אחרת כדי להצליח.
  8. במקרים רבים, אתם חווים כאבי ראש, כאבי בטן או תסמינים פיזיים אחרים, ברגע האחרון, המונעים מכם את היכולת להשלים את הכנותיכם.
  9. אתם נוטים לסבול מהסחות דעת באמצעות התמקדות במשימות שאינן דחופות כפי שהן נראות, אך הן מונעות מכם את האפשרות להשלים את הכנותיכם.
  10. אתם נוטים להתמהמה בהשלמה ראויה של הכנות.

התמודדות עם פחד מכישלון

הבעיה העיקרית בהתייחסות לחשש מכישלון היא שהפחד נוטה לפעול ברמה שאינה מודעת. אך ניתן לנקוט בשני צעדים חשובים על מנת לכבוש דרכים שאינן מסתגלות, בהן הפחד מכישלון עשוי להשפיע על התנהגותכם.

בעלות על הפחד – חשוב לקבל את העובדה שכישלון גורם לתחושת פחד ובושה, ולמצוא אנשים מהימנים עימם ניתן לדון לגבי רגשות אלו. ביטוי רגשות אלו יכול לסייע במניעת הבעתם באמצעות מאמצים שאינם מודעים המחבלים בהתנהגות, ולקבל ביטחון ואמפתיה מצד אנשים אמינים המחזקים את תחושת הערך העצמי תוך הפחתת איום האכזבה.

דגש על שליטה עצמית

מומלץ לזהות היבטים במשימה בהם ניתן לשלוט, ולהתמקד בהם. סיעור מוחות היא שיטה לשינוי היבטי משימה שנראית מחוץ לשליטתה, כך שניתן להשיג שליטה עליה.

לדוגמא, אם קשה למצוא מפני שפשוט לא יודעים מיהם "האנשים הנכונים", יש להגדיר את מטרת הרחבת חיפושי העבודה מעבר לרשימת אנשי הקשר, לפייסבוק ולאנשי הקשר במדיה החברתית, ולהגיע אל כל אדם שיכול לסייע.

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום