בריאות הנפש

פסיכולוג תעסוקתי – מהי פסיכולוגיה תעסוקתית?

עזרו לנו לעזור לכם, השאירו פרטים או התקשרו עכשיו!

פסיכולוג תעסוקתיהפסיכולוגיה התעסוקתית היא ענף צעיר יחסית בפסיכולוגיה (מתחילת המאה ה-20 ), אשר מוגדרת כמדע אשר חוקר את מערכת היחסים שבין האדם למקום עבודתו.

פסיכולוגיה תעסוקתית ידועה גם בשם פסיכולוגיה תעשייתית ופסיכולוגיה ארגונית, ומטרתה לבחון היבטים שונים בארגון, ולהציע פתרונות על מנת להגדיל את האפקטיביות, פרודוקטיביות,יעילות ושביעות רצון של הארגון והעובדים, בדרך להשגת צרכיי ויעדי הארגון.

מיהו פסיכולוג תעסוקתי?

פסיכולוג תעסוקתי הוא אדם אשר סיים תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית-תעסוקתית ועבר מבחני התמחות והכשרה. תפקידו של פסיכולוג תעסוקתי היא להבין מהי הפסיכולוגיה העומדת מאחורי הארגון עצמו וצוות העובדים. ולנסות למצוא את הדרך הטובה והיעילה ביותר לניהול הארגון והצוות על מנת לייצור ארגון מגובש, אפקטיבי ופרודוקטיבי עם צוות עובדים יעיל ושבעי רצון.

ישנם מספר שיטות בהם ישתמש הפסיכולוג התעסוקתי על מנת להשיג את מטרותיו :

  • גיוס: זיהוי הפוטנציאל והיכולות של העובד על ידי שימוש במבחני מיון שונים (לדוגמא: מבחנים פסיכוטכניים), וייעוץ תעסוקתי, על מנת לגייס את העובדים המתאימים ביותר לארגון.
  • הכשרה:  זיהוי צורכי הדרכה ופיתוח תוכנית הכשרה לעובדים.
  • אומדן: זיהוי היבטים מרכזיים של עבודה יעילה וביצועים טובים על ידי פיתוח מערכות אומדן שהיו הוגנות ומועילות גם למעסיק וגם לעובד,ולייעץ כיצד ליישם אותם בהצלחה.
  • ייעוץ והדרכה מקצועית : על ידי שימוש בראיונות עבודה ומבחני מיון שונים.
  • בנוסף, מטרת הפסיכולוג התעסוקתי היא ליצור מוטיבציה בקרב העובדים על ידי יצירת מערכת תגמולים לעובד.הערכת ביצועי עבודה, הערכת לחץ ושחיקה בעבודה, לעזור לארגון ולעובדים בארגון להסתגל ולהתאים את עצמם לשינויים המתרחשים בארגון,פיתוח כישורי מנהיגות, עבודת צוות, ניהול משא ומתן, יצירת תקשורת בין-אישית טובה ,לייעץ כיצד לשנות עמדות וגישות על מנת לשפר את שירות הלקוחות. כמו כן, תכנון ארגוני יעיל על ידי ייעוץ הדרך הטובה ביותר להנהגת הארגון, זיהוי אסטרטגיות אפקטיביות של משאבי אנוש, והתאמת העבודה בהתאם לרמת המיומנויות של העובדים.
  • סיוע לארגון לפתח תדמית חדשה, שתראה ללקוחות מיהו הארגון ומהם מטרותיו בדרך הטובה ביותר.

התחומים בהם עוסק הפסיכולוג התעסוקתי הם:

  • מבנה ותפקוד הארגון: בניית ארגון אשר מוגדר מבחינה היררכיית, אופי הארגון, פריסת הפעילות הארגוניות השונות לתתי מחלקות,תפקידים, ותחומי סמכויות. לדוגמא: מבנה ארגון עסקי, שירותי, ציבורי, התנדבותי. מבנה הארגון נועד לקבוע לכל תפקיד מקום מוגדר בארגון, ולקבוע מהם קשרי גומלין עם בעלי תפקיד אחרים.
  • ראיונות קבלה וימי מיון: על מנת למצוא את האנשים המתאימים ביותר לעבודה בארגון.
  •  ניהול תהליכי קליטת עובדים: להגדיר שיטה להדרכתם של עובדים ולקליטתם בעבודה בדרך היעילה ביותר, כך שתחילת העבודה בארגון תהיה מהירה וטובה.
  • שימור והנעת עובדים: על ידי שיטת תגמולים וחיזוקים חיובים, שישמרו על מוטיבציית העובדים. (לדוגמא: ימי עיון, ימי כייף, בונוסים).
  •  מערכות רווחת עובדים וניהולן: שמירה על רווחת העובד, בריאותו ובטיחותו בעבודה .
  •  תכנון כח אדם אסטרטגי: זהו תהליך שבו יוצרים מראש תחזית לגבי כמות האנשים והיכולות שהחברה תצטרך לאורך זמן, בהתבסס על אסטרטגיית החברה ומצב שוק העבודה. על ידי בניית אסטרטגיה כזו האחראים הגיוס בארגון יוכלו למקד מאמצים ולקדם את העמידה ביעדים שהוגדרו להם.
  •  הדרכת עובדים ומנהלים: בניית תכניות הדרכה המותאמות לצרכיו המשתנים של הארגון, הן בתחום המקצועי, הן בפיתוח עבודת צוות אפקטיבית, והן בתחום פיתוח המנהלים בחברה.
  • איתור צרכים: על ידי הבנת אסטרטגיית הארגון, ניתן לאתר את צרכי הארגון ולמצוא דרכים לבצעם.
  • תהליכי הערכת עובדים: העברת משובי הערכה חודשיים או שנתיים על העובדים במטרה לראות האם העובדים פועלים על פי צרכי ואסטרטגית הארגון.
  • ניהול שינויים ארגוניים והתנהגותיים: בעידן של שינויים ארגוניים, כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים כה מהירים, יש צורך בהכשרת כוח אדם מיומן ויעיל, הצבה ותגמול נכונים, והדרכים לשימור ולפיתוח העובדים בארגון.
  • תמיכה במצבי לחץ ושחיקה: על ידי תמיכה מהפסיכולוג התעסוקתי ועל ידי מערכת תגמולים משביעת רצון.
  • ניהול עבודת צוות: יצירת צוות מגובש,  אשר עובד בשיתוף פעולה מלאה במטרה להשיג ביצועים טובים יותר.
  • ניהול קונפליקטים: התמודדות עם הקונפליקטים השונים שנוצרים בין הארגון לעובד ובין העובד ללקוח ומציאת פתרונות יעילים ומשבי רצון, על ידי ניהול שיחה אישית או סדנות הדרכה המלמדים כיצד להתמודד עם קונפליקטים.
  • ניהול משא ומתן: הדרכות וסדנאות בניהול משא ומתן, על מנת למצוא את הטקטיקות וטכניקות הטובות ביותר להצלחה.
  • תקשורת בין אישית ומתן שירות: יצירת קשרים אישיים בין העובדים ובין ההנהלה לעובדים, על ידי למידת דרכים שונות להשגת מיומנויות לתקשורת בין אישית טובה, ולמידת דפוסי שיחה בין העובדים ללקוחות אשר מטרתם לתת שירות אדיב וטוב יותר.
עינת גורן: יועצת מקצועית

עינת גורן: יועצת מקצועית

עינת גורן, מייסדת ומנהלת המרכז לטיפול בבריאות הנפש. משתתפת בהרצאות, מלווה השתלמויות, מנהלת סדנאות ופעילה בפורומים מקצועיים

אודותינו

מענה – ייעוץ הכוונה והפניה למומחים – מרכז מידע בכל הקשור בהתמודדות עם קשיים, משברים, בעיות חברתיות ועוד. באתר תמצאו מגוון מקצועי ורחב של מאמרים בנושא בריאות הנפש, מחלות נפש, טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי ומידע מקיף אודות מצבים נפשיים שונים. אתם מוזמנים בכל עת לפנות לאחד המומחים שלנו על מנת לקבל מידע נוסף!

באתר מענה תוכלו לקבל את כל המידע הדרוש לכם בקלות ובמהירות, בין אם אתם מחפשים מטפל זוגי, פסיכולוג או פסיכיאטר, או שברצונכם לקרוא בצורה מעמיקה אודות מחלות נפש שונות, מצבים נפשיים קיצוניים – כיצד מאבחנים אותם ואילו אפשרויות טיפול קיימות?

התקשרו עכשיו!