אשפוז בבית חולים

אשפוז בבית חוליםתחום האשפוז הפסיכיאטרי עבר שינויים מהפכניים בשלושת העשורים האחרונים. באמצע המאה הקודמת, טיפול פסיכיאטרי כלל שני מקורות בסיסיים: טיפול פרטי בקליניקה של פסיכיאטר, או אשפוז בבית חולים לחולי נפש.

אנשים שאושפזו בבית חולים נשארו בו למשך חודשים רבים ואף שנים. בתי החולים מומנו על ידי המדינה והציעו הגנה מפני לחצי חיים שהיו מכריעים לאנשים שהתמודדו עם מחלות נפשיות מורכבות. בנוסף, בתי החולים סיפקו הגנה מפני פגיעה עצמית, אך הציעו מעט מאוד טיפול יעיל. השימוש בתרופות כעמוד התווך של טיפול שיקומי, רק התחיל אז.

אפשרויות אשפוז פסיכיאטרי כיום

לאנשים הסובלים ממחלת נפש כיום יש אפשרויות טיפול רבות בהתאם לצרכיהם: אשפוז יומי ביחידות פסיכיאטריות בבתי חולים ציבוריים, או אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי או פרטי, טיפול יום חלקי, טיפול פסיכיאטרי במסגרת שיקום, טיפול פסיכיאטרי אישי בקליניקת פסיכיאטר וקבוצות תמיכה בתחום בריאות הנפש.

בכל האפשרויות האלו, אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש עובדים קשה מאוד כדי לספק טיפול לפי תכנית שפותחה על ידי הפסיכיאטר של המטופל. המטרה היא להשיב את המטופל לחיים עצמאיים מקסימאליים במהירות האפשרית, באמצעות הענקת הרמה המתאימה של טיפול למחלה המתאימה. בדרך כלל המשפחה מעורבת כחלק מהצוות המטפל.

היום אנשים פונים לבתי חולים פסיכיאטריים לשם קבלת סיוע עם מגוון נרחב של מחלות נפש: משפחות המתמודדות עם נפגעי התמכרויות; צעירים או קשישים הנלחמים בדיכאון; נערה הסובלת מהפרעות אכילה ונמצאת בסיכון לחייה; צעירים המתמודדים עם התנהגויות כפייתיות המאיימות להשתלט על חייהם; הסתגרות ביתית בשל פוביות וחרדות; נפגעי מלחמה שאינם מצליחים להתגבר על כאבי העבר; אנשים הסובלים מהתנהגות בלתי נשלטת והרסנית אשר מאיימת לפגוע קשות במשפחתם; וצעירים הסובלים מפחדים ובלבול בשל שמיעת קולות ומחשבות שווא לא מציאותיות.

ההחלטה לגבי אשפוז פסיכיאטרי תלויה בעיקר בחומרת המחלה. אף אחד אינו נשלח לבית חולים כשניתן לטפל בו טוב יותר בקליניקת פסיכיאטר או במסגרת אחרת מגבילה פחות.

נוכחות או היעדרות תמיכת בני המשפחה, החברים והמטפלים האחרים, הם חלקי מהשיקולים של הפסיכיאטר לגבי אשפוז חולה. הוא בודק את תסמיני החולה על מנת לקבוע את תכנית הטיפול המתאימה ביותר.

מהלך אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי

בתי חולים פסיכיאטריים ומחלקות בריאות נפש בבתי חולים מעניקים טיפול מלא, הכלל פסיכותרפיה ותרופות, אימונים מקצועיים ושירותים חברתיים. אשפוז מפחית את לחצי אחריות החולה במשך זמן קצר ומאפשר לו להתרכז בהחלמה.

ככל שהמשבר פוחת והמטופל מסוגל להתמודד טוב יותר עם האתגרים, צוות בריאות הנפש מסייע לו לתכנן את השיבה לחיים בקהילה באמצעות שירותים המסייעים לו להמשיך להתמודד עם השגרה בבית ובעבודה.

מטופלים המאושפזים בבתי חולים מקבלים טיפול שוטף המבוצע בהתאם לתוכנית שפותחה על ידי הפסיכיאטר. הטיפולים המפורטים בתוכנית כוללים מגוון אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש: הפסיכיאטר, פסיכולוג קליני, אחיות, עובדים סוציאליים, מטפלים בשיקום, ובמקרה הצורך ייעוץ להתמכרות.

לפני תחילת אשפוז פסיכיאטרי בבית חולים, המטופל עובר בדיקה גופנית מלאה לקביעת מצב בריאותו הכללית. לאחר התחלת הטיפול, המטופל מקבל טיול פרטני עם מטפל ראשוני, טיפול קבוצתי, וטיפול משפחתי עם בן זוג, ילדים הורים או אנשים משמעותיים אחרים.

במקביל, המטופל מקבל תרופות פסיכיאטריות בהתאם למצבו. במהלך מפגשי הטיפול, המטופל מפתח תובנות תפקוד רגשי ונפשי, לומד על מחלתו והשפעתה על מערכות יחסים יומיומיות, ובונה שיטות בריאות לתגובה על מחלה המשפיעה באופן יומי על בריאותו הנפשית.

בנוסף, המטופל מקבל ריפוי בעיסוק לפיתוח מיומנויות חיי היומיום, טיפול בפעילות ללמידת פיתוח קשרים חברתיים בריאים בקהילה, והתמודדות עם סמים ואלכוהול. במהלך האשפוז בבית החולים, כל מטופל עובד עם הצוות המטפל שלו על מנת לגבש תוכנית לטיפול המשך לאחר שהאשפוז נגמר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום