אשפוז כפוי של קטינים

אשפוז כפוי של קטיניםאשפוז כפוי של קטינים הוא שיטת בריאות נפש לבניית מודל שירות לקטינים. העדיפות הראשונה היא להעניק שירות לילדים צעירים עם בעיות נפשיות, אותן לא ניתן היה לפתור במסגרות טיפול אחרות.

לאחר סיעור מוחות של אנשי צוות בתחום בריאות הנפש, מתקבלת ההחלטה לפתח הנחיות קליניות לשיטות הערכה וטיפול נפשי המתאימות ביותר לקטינים. פסיכיאטר המתמחה בטיפול בילדי מבטיח טיפול מקיף בסיוע של צוות קליני רב תחומי.

מטרת אשפוז כפוי לקטינים

במהלך האשפוז ניתן לשפר את איכות הטיפול באמצעים הניתנים ביחידות אשפוז פסיכיאטרי בלבד. צוות המטפלים מתמקד בשיטות הטיפול הסטנדרטיות להענקת הטיפול הטוב ביותר. הטיפול ניתן בהתאם להנחיות פסיכיאטר המתמחה בטיפול בילדים.

במהלך הטיפול, הקטינים לומדים כיצד לשפר את מצבם ומקבלים כלים לביצוע שינויים משמעותיים מבחינת התאוששות ושיבה לתפקוד תקין. המעורבות המתמשכת של כל אנשי הצוות ושיתוף הפעולה של המטופל נמצאים בשורש הישגי אשפוז כפוי לקטינים, עד להשגת השפעה ושינוי ממשי.

קטין הסובל ממחלת נפש משמעותית, עשוי להוות סכנה לעצמו או לסביבתו, ובמקרים אלו נקבע לו אשפוז כפוי, מתוך החובה להגן על ביטחונו האישי וביטחון הציבור. אשפוז כפוי לקטינים מתבצע לאחר הוכחת מסוכנות, אותן ניתן לפרש בדרכים מעורפלות, אך בדרך כלל האבחון קובע סכנה אפשרית.

מעבר לבעיות הבטיחות, אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש מעניקים במסגרת האשפוז טיפול פסיכיאטרי הולם, גם כאשר הוא מנוהל בניגוד לרצון הקטין או בני משפחתו, ואפשרות זו עדיפה על הסיכונים הכרוכים בהתמשכות מחלת נפש רצינית.

השאלה המתעוררת כיום לגבי גישה זו היא יעילות הטיפול הכפוי מבחינה נפשית, אך כאשר מוכחת השמירה על ביטחון הציבור והביטחון האישי של המטופל, על חשבון חירותו, הנטייה היא לאשפז את הקטין בכפייה.

אמצעי זהירות

שימוש באשפוז כפוי לקטינים הוא הנושא השנוי ביותר במחלוקת בקהילת בריאות הנפש. עורכי דין ובתי המשפט מתייחסים ברצינות רבה לשלילת חירותו של אדם. אשפוז כפוי הוא אחת הדוגמאות הקיצוניות ביותר לשלילת החירות בחברה דמוקרטית.

רוב אנשי המקצוע המעורבים בדיון לאשפוז קטין בכפיה מגיעים להחלטה זו לאחר בחינת כל הטיפולים שניתנו עד כה ושלא צלחו. במהלך האשפוז, הקטין מקבל תכנית טפול בהתאם למצבו, הכוללת תרופות אנטי פסיכוטיות או טיפול בנזעי חשמל (ECT).

מחקר אחד מצא שכשהטיפול במסגרת האשפוז מבוצע בזהירות, ותחת פיקוח פסיכיאטר מיומן בטיפול בילדים, הוא מוביל להצלחה משמעותית יותר מאשר טיפול פסיכיאטרי רגיל. מומחים רבים בתחום בריאות הנפש טוענים שאשפוז כפוי של קטינים יכול להציל את חייהם ולאפשר להם לקבל טיפול במצב בו אינם מסוגלים לקבל החלטה לעשות זאת.

בני המשפחה שוקלים לעיתים אשפוז כפוי כמפלט היחיד למניעת הידרדרות הילד למחלת נפש חמורה מתישה, עם הסיכונים הנלווים. במסגרת האשפוז, הפסיכיאטר מראיין את הילד, הוריו, בני משפחה אחרים, חברים, מורים וכל המטפלים המכירים את הילד ושהיו עדים להתנהגותו.

הוא בוחן את הממצאים ומקבל החלטה לגבי תכנית הטיפול. הוא יכול להחליט, למשל, שהמטופל הוא חולה נפש אך לא בהכרח מסוכן, או שהוא יכול לקחת את הילד לאשפוז קצר לשם אבחון מעמיק יותר. אם נקבע הצורך באשפוז כפוי, הפסיכיאטר מרכיב תכנית טיפול מקיפה ומתחיל בטיפול.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום