ביקור בית פסיכיאטרי

ביקור בית פסיכיאטרירוב האנשים עם מחלה נפשית מקבלים טיפול פסיכיאטרי ותמיכה אישית בבית מהפסיכיאטר בתקופת השיקום לאחר השחרור מהאשפוז.

ביקורי הבית של הפסיכיאטר צריכים להתחיל מוקדם ככל הניתן לאחר השחרור, במהלך תקופת השיקום, במסגרת המשך תכנון הטיפול ולפי גישת תכנית הטיפול.

הטיפול בבית נועד להבטיח את הצרכים המלאים של המטופל והערכת מידת תלותו בטיפול הפסיכיאטרי ובתרופות, ולוודא שתכנית השיקום מתנהלת כראוי בהתאם לצרכיו.

ביקור בית של הפסיכיאטר מתבצע במשותף עם בני המשפחה של האדם והמטפלים העיקריים בו, בתיאום עם שירותי בריאות ראשוניים ומשניים, ועם שירותים חברתיים. הפסיכיאטר שומר על קשר קבוע עם המטופל ומבטיח שתכנית הטיפול מבוצעת כסדרה.

טיפול פסיכיאטרי בבית

מטופלים המשתחררים מאשפוז פסיכיאטרים זקוקים לעיתים לקבלת טיפול כשהם שבים לביתם במקרים בהם האשפוז נדרש עקב מחלה פסיכיאטרית חמורה; כשהמטופל זקוק להמשך טיפול אך כבר אינו צריך להיות מאושפז בבית חולים; וכשהמטופל עובר לתקופת שיקום ואינו נמצא בסיכון של אי ציות לטיפול בו.

משרד הבריאות מורה על תכנית טיפול ביתי כחלק מתכנית השיקום והביקורים הביתיים מבוצעים על ידי פסיכיאטר פרטי הפועל תחת פיקוח פסיכיאטר מחוזי, או על ידי פסיכיאטר הפועל בשירותי בריאות הנפש הקהילתיים.

אחריות הפעלת תכנית הטיפול הביתי היא בתחום מנהלי השירותים הפסיכיאטריים מטעם משרד הבריאות, בהתאם לחוק הטיפול בנפגעי נפש, כשהאשפוז בוצע בכפייה, וחוק זכויות החולה, תוך תיאום עם המטפל העיקרי, בני המשפחה והמטופל.

סיבות מעשיות ופיסיות

לעיתים, ביקור בית פסיכיאטרי הוא האפשרות היחידה העומדת בפני המטופל. הסיבה הברורה ביותר לבחירת קו טיפול זה היא להעניק טיפול לנפגע נפש הסובל ממחלה נפשית חמורה או כרונית כגון דיכאון כרוני חמור, משבר נפשי חמור, נפגע נפש גריאטרי, או חולה פרנואיד, אשר אינו מסוגל לצאת מביתו לקבלת טיפולים במרכזי שיקום או בקליניקת פסיכיאטר.

מחלה נפשית שאינה מטופלת גורמת לסבל ותחלואה מוגברים. ביקור בית פסיכיאטרי נועד להענקת טיפול לחולים המסרבים להמשיך את הטיפול הפסיכיאטרי, וכשהם או בני המשפחה אינם מזהים את הסימנים והתסמינים המעידים על סיכון להחמרת המצב.

לעיתים, מוגבלות פיסית עשויה להסיח את הדעת מהצורך בטיפול פסיכיאטרי ולכן קיים צורך בתוכניות חדשניות, כגון טיפול נפשי ביתי, להושטת יד לאוכלוסיית נפגעי הנפש והבאת הטיפול אליהם.

סיבות קליניות

ביקור בית פסיכיאטרי מאפשר לפסיכיאטר להתבונן במטופל בביתו ולקבל תחושה ממקור ראשון של ארגון, היגיינה, אווירה ומשאבים, או היעדרם. הפסיכיאטר יכול אף להתבונן על סוג הסביבה בה ממוקם המטופל, ואיזה סוג אנשים מבקרים אותו.

במהלך ביקור ביתי או במהלך המפגש, הפסיכיאטר יכול להעריך באופן אישי בעיות בשכונה, כגון בטיחות, פשע, בילוי, תחבורה ותמיכה ציבורית. ביקור בית פסיכיאטרי חושף את הפסיכיאטר בפני כמות עצומה של מידע בהשוואה לטיפול המתבצע בקליניקה.

זה כולל סמלים דתיים ותרבותיים משפחתיים, סידורי שינה, כמות האנשים הנמצאים בבית ואיכות הטיפול אותה מקבל המטופל. בנוסף, כאורח בבית, הפסיכיאטר חווה מנהגים וטקסי הכנסת אורחים, המשפיעים על התקדמות ההתאוששות של המטופל.

הבית נחשב כמקום מועדף לשיקום לאחר אשפוז פסיכיאטרי, שכן הוא תומך בשיבת המטופל לקהילה, וביקור בית פסיכיאטרי מבוצע כחלק מטיפול משפחתי. מספר פסיכיאטרים דוגלים בטיפול המשלב טיפול אישי, טיפול משפחתי, וטיפול בקליניקה ובבית, כחלק מתכנית שיקום שלמה המובילה להתאוששות המטופל ושיבתו לתפקוד בקהילה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום