בעלי התפקידים המעורבים באבחונים בתחום בריאות הנפש

בעלי התפקידים המעורבים באבחונים בתחום בריאות הנפשכאשר אדם סובל מקושי נפשי כלשהו, או כאשר הורים, בני זוג, בני משפחה וקרובים אחרים סבורים שאדם היקר להם סובל מקושי נפשי, באפשרותם לפנות למספר בעלי תפקידים המבצעים אבחונים והערכות בתחום בריאות הנפש.

להלן ניתן למצוא רשימה של מומחים ובעלי תפקידים בתחומים שונים של בריאות הנפש ובעלי מקצוע בתחומים הקשורים להם, אשר משתתפים בתהליך האבחון.

  • פסיכולוג קליני: אדם בעל תואר שני לפחות בפסיכולוגיה, במגמה טיפולית קלינית, אשר קיבל היתר מטעם משרד הבריאות לעסוק בפסיכולוגיה קלינית לאחר ארבע שנות התמחות, ששנה אחת מתוכן לפחות היא באשפוז, ובחינת מומחיות.

פסיכולוגים קליניים מוסמכים לבצע הערכות ואבחונים של התפקוד האינטלקטואלי והרגשי והאבחון הוא חלק משמעותי מעבודתם. פסיכולוג קליני מוסמך לבצע אבחונים של הפרעות נפשיות שונות, אבחוני אינטליגנציה (IQ), אבחונים לאיתור ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD), אבחונים לאיתור הפרעות על הקשת האוטיסטית ועוד.

בנוסף על תפקידו כמאבחן, הפסיכולוג הקליני עוסק גם בטיפול בבעיות רגשיות והתנהגותיות, הן במסגרת של טיפול פרטני והן בקבוצות.

  • פסיכולוג קליני לילדים: תת התמחות של פסיכולוגיה קלינית, שניתנת לאחר השלמת לימודים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד.
  • פסיכולוג חינוכי: אדם בעל תואר שני לפחות בפסיכולוגיה חינוכית, אשר ביצע ארבע שנות התמחות בתחום. נקרא לעיתים פסיכולוג בית ספרי. מבצע הערכות ואבחונים בתחום החינוך והלמידה כגון אבחונים רגשיים, קוגניטיביים ואינטלקטואליים וכן טיפול בתחומים אלה. פועל במסגרת חינוכית כלשהי, כגון בית ספר, אוניברסיטה או מכללה, אך גם במסגרת קליניקות פרטיות.
  • פסיכולוג התפתחותי: אדם בעל תואר שני לפחות בפסיכולוגיה התפתחותית, אשר ביצע ארבע שנות התמחות בתחום זה. מתמקד בעבודתו באבחון מקצועי של בעיות ועיכובים בהתפתחות של ילדים (למשל, הפרעות על הקשת האוטיסטית) ומטפל בילדים הסובלים מבעיות התפתחות, הן באמצעות עבודה פרטנית והן באופן מערכתי, בשילוב עם הוריו של הילד.
  • פסיכולוג שיקומי: אדם בעל תואר שני לפחות בפסיכולוגיה שיקומית, אשר ביצע שתי שנות התמחות בתחום זה, עבר בחינת מומחיות והוסמך על ידי משרד הבריאות. מטפל באנשים הזקוקים לשיקום כתוצאה מתאונות, מחלות כגון סוכרת, מחלות לב וסרטן, הפרעות התפתחויות כגון אוטיזם ופיגור, פגועי נפש ופוסט טראומה, בני נוער בסיכון, עבריינים ומכורים לשימוש בחומרים כגון סמים, תרופות מרשם ואלכוהול וכן בבני משפחותיהם.
  • נוירופסיכולוג: אדם העוסק בנוירופסיכולוגיה (הקשר בין מבנה ותפקוד המוח לבין התנהגות ותהליכים פסיכולוגיים שונים). תחום זה אינו מוסדר כיום בחקיקה בישראל, אולם לרוב מדובר באדם שלמד ורכש תואר (לפחות תואר שני) בתחומי הפסיכולוגיה, נוירולוגיה, אנטומיה, פסיכיאטריה וכדומה. נוירופסיכולוג מבצע אבחונים קוגניטיביים שונים, הן למטופלים והן במסגרת מחקר קליני.
  • נוירולוג: נוירולוגיה היא תחום ברפואה העוסק במערכת העצבים ובהפרעות הקשורות אליה. נוירולוג הוא דוקטור לרפואה שהתמחה בתחום הנוירולוגיה. אבחון נוירולוגי עשוי להידרש לצורך אבחנת מחלות הפוגעות בתפקוד מערכת העצבים, הקשורות פעמים רבות לתחום בריאות הנפש, כגון הפרעות התפתחותיות והפרעות גריאטריות.
  • פסיכיאטר: פסיכיאטריה היא ענף ברפואה המתמקד בבריאות הנפש. פסיכיאטר הוא דוקטור לרפואה, שהתמחה באבחון וטיפול במחלות והפרעות נפשיות. עושה שימוש באבחונים פסיכולוגיים, פסיכיאטריים וקוגניטיביים שונים לצורך אבחון בעיות רגשיות והתנהגותיות שונות וכן עוסק בטיפול ושיקום של מטופלים, בין היתר בשילוב של טיפול תרופתי.
  • פסיכיאטר ילדים: דוקטור לרפואה, שהתמחה באבחון של בעיות רגשיות והתנהגותיות בקרב ילדים ובני נוער ובטיפול בהן.
  • פסיכוגריאטר: פסיכוגריאטריה היא תחום המשלב בין רפואה לגריאטריה. פסיכוגריאטר הוא דוקטור לרפואה, שהתמחה באבחון של הפרעות נפשיות המאפיינות קשישים ובטיפול בהן.
  • עובד סוציאלי: עבודה סוציאלית עוסקת בסיוע לשיפור התפקוד האישי והחברתי של בני אדם, משפחות וקהילות. עובד סוציאלי הוא אדם בעל תואר ראשון לפחות בעבודה סוציאלית ונרשם בפנקס העובדים הסוציאליים שמנוהל על ידי משרד הרווחה. במסגרת עבודתו, העובד הסוציאלי מעורב בטיפול בבני אדם הלוקים בהפרעות נפשיות שונות ובשל כך, הוא עשוי להיות חלק מצוות המבצע אבחונים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים שונים (למשל הפרעות מצב רוח כגון דיכאון וחרדה, אבחונים פסיכוגריאטריים ותחומים נוספים שבהם נדרש טיפול קהילתי או תיווך מול רשויות שונות של המדינה). פעמים רבות יתן שירותים במסגרת רשות מקומית או עמותה כלשהי.
    • עובד סוציאלי קליני: אדם בעל תואר שני לפחות בעבודה סוציאלית קלינית, שרשאי כיום להעניק טיפול פסיכותרפי, בדומה לפסיכולוג קליני.
  • מרפא בעיסוק: אקדמאי מהתחום הפרא-רפואי, העוסק בשיקום וטיפול בבעיות מוטוריות עקב ליקויים פיזיים, קוגניטיביים, נפשיים ותקשורתיים. עשוי להיות חלק מהצוות המאבחן בתחומים כגון ליקויי למידה, הפרעות התפתחותיות, גריאטריה וכדומה.
  • קלינאי תקשורת: אקדמאי מהתחום הפרא-רפואי, העוסק באבחון לקויות שונות בתחום התקשורת ובטיפול בהן. במסגרת תפקידו, נדרש לאבחונים של הפרעות התפתחות, בעיות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות שונות הגורמות לליקויים בתקשורת.
  • פיזיותרפיסט: בעל מקצוע מהתחום הפרא-רפואי, העוסק בשיקום תפקוד בתחומים הקשורים לעצבים, שרירים והשלד. עשוי להיות חלק מצוות המאבחן ומטפל בליקויים התפתחותיים או בעיות מתחום הגריאטריה.
  • רופא משפחה, רופא פנימי ורופא ילדים: בעלי תואר דוקטור, אשר לרוב מבצעים את הסינון והאבחון הראשוניים של הפרעות רבות מתחום בריאות הנפש ומספקים הפניות למומחים הספציפיים לכל אותן הפרעות.

איתור פסיכולוג מומלץ

אז עכשיו שהבנתם פחות או יותר את מגוון התפקידים הטיפוליים – איך תדעו מה אתם צריכים? וגם אחרי שהפנו אתכם לבעל המקצוע שצריך, איך תדעו לאתר את הפסיכולוג שיתאים לכם (או ליקירכם) יותר?

אז כיום יש אפשרות להתאמה אישית לפי צרכי מטופלים. אחת מהשיטות המקובלות היא פנייה למרכזי שירות התאמת פסיכולוג. כך למשל עושים במרכז הארצי להתאמת טיפולים "בקשר לטיפול" – מתאימים לכם את המטפל הטוב ביותר עבורכם.

איך זה עובד? פשוט מאוד. מתקשרים חינם ואשת מקצוע מנוסה מאוד תאזין לכם מעבר לקו ותשמע בדיוק מה הצורך שלכם ותפנה אתכם למטפלים שלדעתה (מתוקף ניסיונה הרב) הכי מתאימים לכם. שירות ההתאמה חשוב ויעיל מכיוון שאם אין התאמה בין מטפל למטופל, אז גם הטיפול יהיה פחות אפקטיבי וגם הכסף שלכם יילך לשווא ולכן מומלץ מאוד להשתמש בשירות זה או אחר להתאמה של טיפול.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום