למידה לקראת שיקום

למידה לקראת שיקוםכשאדם הסובל ממחלה נפשית מתייצב לאחר אשפוז פסיכיאטרי, עליו ללמוד מחדש כיצד להתמודד עם העולם החיצון.

למידה זו מושגת בשהות במרכז שיקום, אליו הוא עובר כשמצבו מתייצב, והרופאים שוקלים אם בטוח לשחררו. זהו תהליך מורכב, אך אם הכול הולך כשורה, המטופל יכול להשתחרר לביתו עם הכלים אותם רכש המסייעים לו להתמודד בחיי היומיום.

במסגרת השיקום המטופל לומד כלים המסייעים לו להתמודד עם התסמינים ולתפקד טוב יותר, כשהמיקוד הוא על נטילת אחריות אישית, והתנהגות בוגרת ובטוחה בניהול משק הבית, ניקיון, כביסה, בישול, טיפול בילדים, וטיפוח עצמי.

הלמידה לקראת השיקום מסייעת לחולה להתגבר על המצבים שהובילו אותו לאשפוז הפסיכיאטרי, וכיצד להימנע מהם. הטיפול כולל טיפול תרופתי, התנהגותי, ופסיכותרפיה במסגרת אישית וקבוצתית.

התמודדות עם החיים לאחר אשפוז פסיכיאטרי

השהות בבית חולים פסיכיאטרי מציעה ביטחון והגנה, והשיבה אל החיים החיצוניים עשויה להיות מרתיעה. אך ככל שמצב החולה משתפר, הוא רוכש את הכלים המסייעים לו להתמודד עם כל אתגרי החיים.

השירותים הפסיכיאטריים הניתנים במרכז השיקום מבטיחים את התפתחותו התקינה של החולה, ומונעים סיכונים אישיים וציבוריים.

השירותים המוצעים בשיקום לאחר אשפוז פסיכיאטרי

כשהמטופל סיים את השהות במחלקה הפסיכיאטרית והרופאים קובעים שכעת הזמן לשפר את מצבו בתקופת שיקום, הוא מקבל את השירותים הבאים:

תמיכת קהילה – שירותים אלו מסייעים לאדם להסתגל ולהישאר בקהילה ככל הניתן. הצוות המקצועי מסייע למטופל לנהל מגעים חברתיים ואף לשוב לעבודה או למצוא מקור פרנסה מתאים.

שירותי תרופות – הצוות המקצועי במרכז השיקום מפקח על מרשמי התרופות להן זקוק המטופל, ומוודא שהוא יודע לקחת אותן בעצמו לשם שמירת ההתמודדות עם תסמיני המחלה וייצוב התסמינים.

שיקום פסיכולוגי קבוצתי – קבוצות למידה ופעילויות במסגרת השיקום נועדו לשפר את ההבנה של שמירת הבריאות, התפקוד התקין, השמירה על הבריאות הכללית ושיפור איכות החיים.

שירותים פסיכיאטריים – אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש הפועלים במרכז השיקום מאבחנים באופן קבוע את ההתקדמות במצב המטופל, והצורך בהפחתת התרופות או שינוי המינונים.

שירותי ייעוץ – זמינים כדי לספק מענה לצרכים בריאותיים התנהגותיים ובעיות משותפות המתרחשות. שירותים אלו ניתנים על ידי איש מקצוע מוסמך בבריאות הנפש.

בריאות ואיכות חיים – שירותים אלו מעודדים את המטופל ללמוד ולשמור על נהלי בריאות המשפרים את בריאותו הכללית.

תעסוקה – בתקופת השיקום המטופל מקבל תמיכה, הדרכה ולמידה להשגת תעסוקה מקצועית הולמת.

משימת יועצי שיקום פסיכיאטרי

אנשי מקצוע אלו מספקים כלים קליניים ושירותים פסיכיאטריים המאפשרים למטופל להחלים ממחלות נפשיות קשות ולשפר את מצבם לטווח הארוך. כלים ושירותים אלו מבוססים על תוצאות מחקרים קפדניים רבים שנערכו בתחום השיקום הפסיכיאטרי להדגמת יעילותם.

כלים ושירותים אלו מובילים את המטופל לגלות אחריות, התנהגות תקינה, השגת עצמאות בהתנהלות הביתית, החברתית, ובמקום העבודה. השיקום הפסיכיאטרי מאפשר למטופל לחזק תחומי עניין ומטרות.

הוא זוכה לטיפול, מעקב, אבחון ולמידה המעוררים אותו להשגת מטרות המוכוונות לקראת התאוששות. לאחר הערכת מצב המטופל והעדפותיו, תסמיניו, צרכי מיומנויותיו, הוא מקבל שירותים קליניים המאפשרים לו להתמודד עם המחלה הנפשית.

השיקום כולל את המטופל עצמו, בני משפחה, חברים, ומטפלים מקצועיים אחרים עד שהמטופל מתאושש ממחלה נפשית רצינית ומסוגל לתפקד היטב בסביבתו. המטופל משתמש במידע אותו למד על מנת לפתח התנהגויות המסייעות לו להשיג את מטרותיו.

הפסיכיאטר צופה בהתנהגותו ובאופן לימודו את המיומנויות החדשות אשר מעצימות אותו להשגת מטרותיו האישיות לחיים משמעותיים ומספקים יותר.

תפקיד המשפחה בשיקום בריאות נפשית

מחקרים מראים שתוצאות השיקום הטובות ביותר מושגות כשהמטופל ובני משפחתו או חברים קרובים שלו מהווים חלק מהצוות המטפל. במקרה של בעיות נפשיות חמורות, מעורבות בני המשפחה בטיפולים מפחיתה בעקביות את שיעורי המחלה ומסיעת ביותר להחלמה.

לכן שירותי שיקום בבריאות הנפש כוללים משפחות בתהליכי טיפול מרפאה עד לשחרור המטופל. המטופל ובני משפחתו מקבלים שירותי בריאות הנפש הכוללים השתתפות פעילה, תכנון משותף לטיפול בבית והתמקדות בצרכים הקליניים של המטופל.

השגת המעורבות המשפחתית הפעילה משמעותית להתנהלות עם המטופל גם בבית כחלק מהיומיום והענקת טיפול שגרתי. הטיפול צריך לספק מענה לצרכי בני המשפחה עצמם המטפלים באדם הסובל מהפרעה פסיכיאטרית, ולצרכי המטופל. הצוות במרכז השיקום עובד עם בני המשפחה על מנת להפחית את השפעת ההפרעה על כל בני המשפחה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום