אבחון בשלות לכיתה א'

אבחון בשלות לכיתה א'מידת מוכנותם של ילדים צעירים לעמוד בהצלחה בדרישות אקדמיות והתנהגותיות בבית הספר היא נושא שנחקר רבות במהלך העשורים האחרונים.

על אף השימוש במונח הפשוט "בשלות", מידת המוכנות של הילד לבית הספר היא מושג מורכב, אשר כולל כישורים ויכולות קוגניטיביות רבים ומגוונים, שנמצא כי הם תורמים להצלחתו האקדמית של הילד.

למעשה, איתור ואבחון מוקדם של קשיים קוגניטיביים וליקויי למידה צפוי לסייע לילד להשתלב בצורה טובה יותר בבית הספר, הן מבחינה חברתית והן מבחינה אקדמית. האבחון המוקדם גם מונע פעמים רבות התבססות של דימוי עצמי נמוך, כעס ואכזבה עצמית.

בשל כך, גננות גן החובה נדרשות להעריך את רמת הבשלות והמוכנות של כל ילד לעלות לכיתה א'. ככל שתהיה התלבטות בנושא, יופנה הילד לביצוע אבחון בשלות.

הכישורים המוערכים במסגרת אבחון הבשלות

יכולת תפקוד עצמאית – במסגרתה תיבדק יכולתו של הילד לבצע בעצמו את הפעולות הבאות:

  • שימוש בשירותים;
  • שטיפת ידיים;
  • נעילת נעליים או קשירת שרוכי הנעליים;
  • אכילה ושתייה;
  • התלבשות.

כישורי שפה

  • הילד מובן על ידי מבוגר שאינו משוחח עמו מדי יום;
  • הילד מדבר במשפטים שלמים בני חמש מילים לפחות;
  • הילד מסוגל למלא אחר הוראות בנות שני שלבים לפחות (למשל, מצא את המעיל שלך ולבש אותו);
  • הילד מסוגל לענות על שאלות בסיסיות (מה שמך, בן כמה אתה, האם אתה בן או בת?);
  • הילד מסוגל לחרוז מילים פשוטות.

בשלות בתחום הקוגניטיבי

  • הילד מסוגל לזהות ולסווג עצמים לפי משתנים שונים (צורה, צבע, גודל וכו');
  • יודע כיצד להחזיק ספר (מוכנות לקריאה) ואף מעמיד פנים שהוא קורא;
  • מסוגל להרכיב פאזלים קטנים (בני פחות מעשרה חלקים);
  • מסוגל לזהות תבניות ולחזות מהו הפריט הבא ברצף;
  • יודע לזהות ארבעה צבעים שונים לפחות;
  • מסוגל לזהות כמה צלילים של אותיות;
  • יודע לספור לפחות חמישה עצמים;
  • יודע לנקוב בשמם של לפחות חמישה איברים בגוף;
  • מפגין יכולת זיכרון לטווח הקצר והארוך.

בשלות בתחום המוטוריקה הגסה – הילד מסוגל לבצע את הפעולות הבאות:

  • ריצה;
  • קפיצה על רגל אחת;
  • דילוג;
  • הליכה לאחור;
  • זריקה ותפיסה של כדור גדול;
  • בעיטה בכדור בקו ישר;
  • עלייה וירידה במדרגות תוך החלפה בין רגל ימין לשמאל (בניגוד לעלייה באמצעות רגל אחת בכל פעם ולאחר מכן העלאת הרגל השנייה לאותה המדרגה).

בשלות בתחום המוטוריקה העדינה – הילד מסוגל לבצע את הפעולות הבאות:

  • החזקת מספריים כנדרש וגזירה;
  • הרכבת פאזל;
  • אחיזה בעיפרון וכתיבה כנדרש;
  • ציור קו ישר, סימן צלב, ריבוע ועיגול;
  • ציור אדם בעל לפחות חמישה איברי גוף;
  • כתיבה של כמה אותיות או מספרים או את שמו;
  • מעקב באמצעות עיפרון אחר צורות, אותיות ומספרים.

בשלות רגשית

  • הילד מפגין ביטחון עצמי ותחושת ערך עצמית;
  • פועל לפי חוקים ושגרה מוגדרת בבית ובגן החובה ויודע לקבל סמכות;
  • מסתגל לשינויים;
  • מפגין עניין וסקרנות;
  • מסוגל להאזין לסיפור המוקרא לו;
  • שומר על קשב ביחס למשימה אחת לאורך פרק זמן מסוים;
  • עובד ומשחק היטב עם אחרים;
  • יוצר קשר בקלות עם מבוגרים המוכרים לו;
  • משתתף בפעילויות קבוצתיות;
  • מכבד רגשות וזכויות של אחרים;
  • משתמש במילים כדי לפתור קונפליקטים;
  • יודע לפנות למבוגר לצורך עזרה כשהוא זקוק לה.

אופן ביצוע האבחון

מרבית הכישורים הנזכרים לעיל ייבדקו על ידי פסיכולוג, אולם חלקם עשויים להיות מאובחנים על ידי קלינאי תקשורת (כישורי שפה) או על ידי מרפא בעיסוק (תפיסה מרחבית, מוטוריקה עדינה וגסה). באבחון עצמו נעשה שימוש בשני סוגים של אמצעים: סובייקטיבי ואובייקטיבי.

האמצעים הסובייקטיביים כוללים קבלת מידע מהוריו של הילד, מהגננת בגן החובה ומהילד עצמו, באמצעות ראיונות ותצפיות. האמצעים הסובייקטיביים כוללים מבחנים מתוקננים (שעוברים סטנדרטיזציה), אשר מאפשרים להשוות את רמתו של הילד בביצוע מטלות שונות הנזכרות לעיל, ביחס לסרגל מדידה הכולל ילדים בקבוצת הגיל והמין שלו, המוגדרים כקבוצת הנורמה.

אופן הטיפול

ככל שיזוהו במסגרת אבחון הבשלות כישורים מסוימים המהווים קושי עבור הילד, ניתן יהיה לדון ולקבל החלטה טובה יותר לגבי הכנסתו לכיתה א' או המתנה של שנה נוספת בגן החובה. כמו כן, ככל שיימצא כי הילד זקוק לטיפול, ניתן יהיה להפנותו לפסיכולוג, קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק בטיפול שיטפלו בו באופן יחידני, או באמצעות טיפול משולב של הורה-ילד (טיפול דיאדי), או בטיפול קבוצתי המשמש לפיתוח כישורים חברתיים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום