מפעל מוגן לפגועי נפש

פגועי נפש ניצבים בפני אתגרים רבים מדי יום. קבוצה זו – אשר על פי ההגדרה הבסיסית מורכבת מבגירים אשר אובחנו כסובליםמפעל מוגן לפגועי נפש מממחלה נפשית והוכרו כנכי נפש ב-40% ומעלה – סובלת מקשיים תפקודיים, קוגנטיביים, רגשיים ועוד. עם זאת אנחנו עדים בשנים האחרונות בניסיונות מבורכים לשלב את פגועי הנפש לאחר אשפוז פסיכיאטרי במרקם האזרחי כמה שניתן, לרבות במסגרות של תעסוקה, השכלה, תרבות ואחרות. מפעלים מוגנים לפגועי ולמתמודדי נפש, המהווים חלק מסל השיקום הדי רחב המוצע כיום לאוכלוסייה חשובה זו, הם אחת המסגרות העיקריות בהקשר הזה.

מהו מפעל מוגן לנפגעי נפש? וכיצד הוא מסייע בשיקום פגועי נפש?

מפעל מוגן לנפגעי נפש הוא, ברמה הכללית, מסגרת תעסוקתית המיועדת ליחידים הנמצאים בהליכי שיקום ומעוניינים להיכנס לשוק העבודה הישראלי בהווה או בעתיד. ההנחה היא שעבר המגבלות הקיימות אצלם, נדרשת עבודה על המיומנויות אותה. הם מקבלים אותה במסגרת המפעלים המוגנים, שהופכים עבור רבים מהם להיות מקום תעסוקה קבוע בו הם עובדים עד כשמונה שעות ביום.

ניתן למצוא מפעלים מוגנים למתמודדי נפש בכל רחבי מדינת ישראל, כאשר בדרך כלל מדובר במפעלים הפועלים במישור התעשייתי ושרמת העבודה בהם היא בינונית באופן יחסי. כל מפעל שכזה מעסיק כמה עשרות משתקמים, אשר בתמורה לעבודה בו מקבלים את דמי השיקום העומדים על כמה מאות שקלים. בחלק מהמקרים עומדת עבור נפגעי הנפש אפשרות להתקדם במדרג במפעל. עם זאת חשוב להזכיר שמפעלים מוגנים אינם מוגדרים על פי חוק כמקום תעסוקה במלוא מובן המילה, כך שנפגעי הנפש אינם זכאים לזכויות המאפיינות את מקומות התעסוקה: משכורת חודשית, חופשים, ימי מחלה, הפקדות כספים לפנסיה וכן הלאה.

מפעל מוגן יוצא מנקודת הנחה שנדרשים אנשי מקצוע שונים על מנת לספק לנפגעי הנפש את כל הדרוש להם. עקב כך תוכלו למצוא במפעלים המוגנים עובדת סוציאלית ומדריכים שיקומיים, המעניקים להם את הכלים והמיומנויות הנדרשות לצורך ביצוע העבודה במפעל ולצורך השתלבות במרקם התעסוקתי בכלל. מציאת אנשי המקצוע ותפעול המסגרת נעשים על ידי חברות ועמותות שונות בישראל, כאשר מימון המפעלים המוגנים עצמם הוא באחריותו של משרד הבריאות.

איך ניתן לקבל את הזכות לעבוד במפעל מוגן לפגועי נפש?

כפי שציינו קודם לכן, האפשרות לקחת חלק במסגרת המוצעת במפעל מוגן לנפגעי נפש שמורה לאנשים העונים על ההגדרה הזו, בהתאם לרמת התפקוד שלהם ולממצאי הוועדה שהתקיימה בעניינם במוסד לביטוח לאומי. לקיחת חלק במפעל המוגן היא חלק מסל השיקום למתמודדי נפש, כאשר קבלת הזכות כרוכה קודם כל בפנייה להשתלבות במפעל מהסוג הזה המועברת לוועדת השיקום באזור המגורים של פגוע הנפש.

זכות הבחירה של המפעל או תחום העיסוק הספציפי נתונה לנפגעי הנפש, כשגם החלפה של מסגרת מסיבות שונות היא בהחלט בגדר אפשרות. המלצה מועילה היא לבחון היטב את התנאים המוצעים במפעל נתון, הצוות המקצועי ואפילו התרגום הכספי הניתן טרם קבלת ההחלטה. לכן מומלץ שנפגעי הנפש או מי מטעמו יגיעו למפעל הפוטנציאלי על מנת להתרשם ממנו.

נקודה חשובה אחרת היא שמפעלים מוגנים למתמודדי נפש הם לא הזכות היחידה המוצעת עבור האוכלוסייה הרגישה הזו במישור התעסוקתי. מרכזי השיקום התעשייתיים הפועלים בקהילה מציעים אלטרנטיבה שמתאימה לא פחות לחלק מהנפגעים, והיא האפשרות להשתלב ככל שניתן במסגרת תעסוקתית רגילה המיועדת לאוכלוסייה הכוללת (עם אפשרות להתאמות ספציפיות במקרה שלהם, כמובן). מומלץ לערוך מיפוי של זכויות השיקום הפוטנציאליות, ובהתאם לכך לקבל את ההחלטה מה מתאים ביותר לפגוע הנפש ולמשפחתו. כמו גן, ניתן לקבל ייעוץ תעסוקתי והכוונה לאחר אשפוז פסיכיאטרי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום