פסיכולוג לגיל השלישי – מה קורה בטיפול פסיכולוגי ואיך לבחור פסיכולוג?

מבוגרות ומבוגרים רבים חווים בגיל השלישי בעיות וקשיים שונים בתחום הרגשי. אלו עשויים לנבוע ממספר סיבות נפוצות שונות, והנקודה שחשוב ביותר להפנים ולזכור היא כי גם (ובמיוחד) בגילאים מתקדמים ניתן ורצוי לטפל במצבים שכאלו באמצעות טיפול פסיכולוגי מקצועי וייעודי – טיפול אצל פסיכולוג המתמחה בגיל השלישי. מה כולל טיפול פסיכולוגי בגילאים אלו, עבור אילו מצבים הוא מתאים וכיצד מומלץ לבחור את הפסיכולוג הנכון?

 

בעיות נפוצות המביאות לבעיות נפשיות ורגשיות בגיל השלישי וטיפול פסיכולוגי מתאים

ישנם כמה גורמים נפוצים עיקריים המביאים לבעיות ומצוקות נפשיות ורגשיות בקרב קשישים ובני הגיל השלישי, ובהתאם לאותם גורמים נרצה כמובן גם להתאים את סוג הטיפול הנכון ולבחור את הפסיכולוג המתאים ביותר.

בין אותם גורמים נפוצים ניתן למנות בעיות בריאותיות שונות (הן בעיות פיזיולוגיות והן בעיות קוגניטיביות) אשר מביאות גם להידרדרות במצב הנפשי. כמובן שאשפוזים ארוכים, כמו גם התמודדות עם מכאובים ודאגות שונות, מהווים דוגמאות נפוצות למצבים בריאותיים המביאים לא אחת גם לפגיעה רגשית ונפשית. דיכאון וחרדה הם מצבים נפוצים יחסית בגילאים מתקדמים, מצבים המצריכים גם כן טיפול פסיכולוגי הולם, וכך גם בדידות והצטמצמות הדרגתית של המעגלים החברתיים של אותו אדם.

במסגרת טיפול פסיכולוגי לגיל השלישי מאבחן בעל המקצוע את המצב ואת הגורמים העיקריים לו, ומתווה תכנית עבודה לטיפול ושיפור המצב. הטיפול כולל כמובן סדרה של פגישות ושיחות בין המטפל למטופל, אך במקרים רבים יכלול גם התאמה של טיפולים נוספים ומשלימים, דוגמת פעילויות של ריפוי בעיסוק. כמו כן, במקרים בהם נדרש משלבים גם בין הטיפול הפסיכולוגי לבין טיפולי פיזיותרפיה שיקומית, הן טיפולים מונעים והן כאלו המיועדים לשפר את המצב הגופני לאחר תאונה או מחלה מסוימת.

 

בחירת פסיכולוג לגיל השלישי – על מה חשוב לשים דגש?

על מנת לדאוג לסיכויים הטובים ביותר לשיפור במצב הנפשי והרגשי של אותו אדם מבוגר, כמו גם שיפור במצב הבריאותי והקוגניטיבי והתאמת הטיפולים הנכונים, חשוב לבחור בקפידה פסיכולוג שיקומי לגיל השלישי.

בתור התחלה, חשוב שיהיה זה פסיכולוג המתמחה בגיל השלישי ומחזיק בניסיון מסוים בעבודה עם בני ובנות גילאים אלו. תחום זה עשיר ביותר במידע וניסיון הנצבר לאורך השנים. חשוב שאותו פסיכולוג יהיה בקיא ספציפית בתחום זה, ובעל ניסיון בעבודה עם קשישים. לאחר מכן, חשוב לשים דגש גם על הסביבה בה מתקיימות פגישות הטיפולים. בפרט, במרבית המקרים התנאים האופטימליים לטיפול הם בבית המטופל עצמו. ניתן למצוא כיום לא מעט אפשרויות עבור פסיכולוג לגיל השלישי המגיע לבית המטופל, וזה יכול להוות פתרון נהדר במקרים רבים. כמו כן, פסיכולוגים רבים המתמחים בגיל השלישי מקבלים במרפאות נגישות אליהן קל ונוח במיוחד להגיע.

חשוב גם שאותו פסיכולוג יידע להתאים טיפולים נלווים נוספים למטופל, דוגמת טיפולי ריפוי בעיסוק ו/או פיזיותרפיה שיקומית. גם טיפולים אלו יכולים להיערך בבית המטופל וכך להקל עליו משמעותית, במידה וזהו הפתרון הטוב והנוח ביותר מבחינתו.

 

מחפשים פסיכולוג לאבא או אמא שלכם? הגעתם לגיל השלישי ואתם מרגישים קושי בתחום הרגשי? אנחנו נשמח לעזור. התקשרו ל- Therapy שיקום פרטי פרימיום בבית הלקוח, בלטלפון שמספרו 077-9966400 וצוות המטפלים שלנו ישמח לייעץ לענות על שאלות ולהפנות אתכם למטפל המתאים ביותר באזור מגוריכם. תוכלו גם לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://www.restart-therapy.co.il/.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום