שאלון לאבחון הפרעות קשב וריכוז

שאלון לאבחון הפרעות קשב וריכוזכשפסיכולוג מאבחן מטופלים להפרעת קשב וריכוז (ADHD), הוא משתמש בשלבים שונים של אבחון מקדים לפני ההערכה הרשמית. אבחון רשמי מבוסס על תסמינים ומבוצע על ידי מומחים באמצעות מערכות אבחון שנקבעו על ידי המדריך האבחוני והסטטיסטי של הפרעות נפשיות, מהדורה חמישית.

אבחון הפרעות קשב וריכוז כרוך בהערכה מקיפה של המידע שנאסף ממספר מקורות, כולל הורים, מטפלים, בני משפחה, מורים, וחברים, בהתאם לגיל המטופל. פסיכולוג או פסיכיאטר מוסמך, שעבר הכשרה וצבר מומחיות לאבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים, מתבגרים או מבוגרים, מעורב בהערכת ואבחון הפרעות אלו.

ראיון

פסיכולוג או פסיכיאטר מראיין מטופל עם חשד להפרעות קשב וריכוז, בשילוב עם כל בני המשפחה הרלוונטיים, המטפלים, החברים, המורים, או המעסיקים, על מנת לברר את תפיסות המטופל, התנהגותו, תפקודו, הערכתו העצמית או רגשותיו. במבוגרים, הראיון כולל חזרה לתסמינים התנהגותיים שהתחילו בילדות.

הראיון כולל תצפיות על תסמינים התנהגותיים מקובעים שונים; היסטוריה התפתחותית, רפואית ופסיכיאטרית; מהערכת קשיים בנושאים הקשורים לתפקוד במשפחה; ודפוסי הפרעות קשב וריכוז הקשורים למחלות רקע בהווה במשפחה.

תצפיות

שלב זה של אבחון הפרעות קשב וריכוז שימושי לאישור תסמינים מדווחים. בהתאם לדיווחי המורים ובני המשפחה, כמקורות האופטימאליים של מידע הקשור לבעיות התנהגות או תפקוד התפתחותי וחברתי בקרב ילדים ובני נוער, ובאמצעות שאלונים סטנדרטיים הנחשבים ככלי שימושי לקבלת מידע זה, התצפיות בבית הספר על ידי פסיכולוג חינוכי שימושיות אף לאבחון ילדים ומתבגרים.

למבוגרים, מקורות המידע מורחבים יותר וכוללים את בני הזוג, הורים, אחים בוגרים, עמיתים לעבודה, מעסיקים וחברים.

סולמות דירוג

מספר סולמות דירוג זמינים לסייע להערכת התנהגות כללית בתפקוד פסיכו חברתי, תסמיני הפרעות קשב וריכוז, והשלמת המידע על ידי ההורים, המורים או המטופל עצמו, בהתאם לחומרת התסמינים. הממצאים נחשבים כחלק חיוני מתהליך ההערכה המלא לטיפול בהפרעות אלו.

מדד דירוג טיפוסי כרוך ב-18 עד תשעים שאלות הנוגעות לתדירות התנהגויות הקשורות להפרעות קשב וריכוז. השאלות מבוססות על הגדרת ההפרעות כפי שנקבע במדריך הדיאגנוסטי הסטטיסטי של הפרעות נפשיות.

התנהגויות כגון התפתלות או חוסר תשומת לב שכיחות בילדים בריאים, כך שהשאלון מתמקד בהתנהגויות שנצפו במהלך מחצית השנה האחרונה. באופן אידיאלי, מומלץ שיותר מאדם אחד ימלא את השאלונים, ויש לזכור כי סולמות דירוג הפרעות קשב וריכוז אלו אינן נחשבות לאבחון רשמי, אלא מסייעות לרופאים לקבוע את האבחנה.

מה כולל שאלון הפרעות קשב וריכוז טיפוסי?

השאלונים זמינים לילדים, נוער ומבוגרים, והשלמתם אורכת בין חמש לעשרים דקות. ניתן למצוא אותם באינטרנט בחינם או לקבל אותם מהפסיכולוג. אמנם כל אדם יכול למלא שאלונים אלו, אך הרופא בלבד יכול לספק אבחנה מדויקת של הפרעות קשב וריכוז.

שאלונים נפוצים לילדים כוללים רשימות המאפיינות את התנהגות הילד, המיועדות לילדים בגילאי שש עד 18; סולמות דירוג לדיווח עצמי של המתבגר; סדרת שאלות הנוגעת לאיכות בריאות הילד, המיועדות לילדים בגילאי שש עד 12; וסולם דירוג מקיף לבחינת ההתנהגות, המיועד לילדים בגילאי שש עד 18.

מספר צורות שאלונים מפרידות שאלות בהתאם למין. בנים ובנות עם הפרעות קשב וריכוז נוטים להציג התנהגויות שוות, כגון היפראקטיביות לעומת ביישנות.

שיטת הניקוד לשאלות אופייניות

השאלות עשויות לאמוד את המידה בה ילד מדבר באופן מוגזם או עצבני כדי לאמוד היפראקטיביות. שאלות לגבי אימפולסיביות עשויות לעסוק במידת ההפרעות. דירוג התנהגויות אלו עשוי לסייע למדוד חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. חלק מהשאלונים עוסקים אף בהישגים בכיתה. בסך הכול, הבדיקות נועדו לאתר ראיות חזקות של התנהגויות הפרעות קשב וריכוז.

מספר שאלות סקר כוללות את דירוג התדירות שבה המטופל חווה את התסמינים, כמו למשל כשהוא נמנע ממטלות או מתקשה לסיים פרויקט; זקוק להפסקות מרובות; מוסח דעת כתוצאה מתרחישים שונים סביבו או אנשים בסביבתו; או מתקשה בזכירת פגישות או התחייבויות.

השאלונים מדרגים את התדירות בה הילדים מפגינים תסמיני הפרעות קשב וריכוז. בקרב מבוגרים, השאלונים בודקים את רמת הקושי אותה הם חווים להירגע.

עוד בנושא:

אבחון עצמי להפרעות קשב וריכוז

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום