נוגדי דיכאון והעלאה במשקל: מה הקשר?

דיכאון הוא מצב נפשי הגורם לתחושות של חוסר תקווה וחוסר הנאה וסיפוק בחיים אשר עלולים להוביל למצוקה ולפגיעה בתפקוד ולהשפעה פיזית על הגוף.

דיכאון מבטא בירידה דרסטית ברמת האנרגיה של האדם אשר חש נטול כוחות לקום בבוקר ולבצע את מטלות היום השונות.

 

השפעת נוגדי דיכאון על המשקל

תרופות לטיפול בדיכאון משפיעות על כל מטופל באופן שונה, וכך גם משתנות תופעות הלוואי שלהן, שחלקן מתבטאות בנטייה להשמנה.

אחת הסברות המדעיות הנוגעת להשפעת התרופות על המשקל היא ההשפעה הישירה שיש לתרופות על רמות הסרוטונין במוח, הקשור ליצירת התיאבון הספציפי לפחמימות המהוות גורם מרכזי להשמנה. בנוסף חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון מאטות את קצב חילוף החומרים מה שגורם להצטברות שומנים בגוף.

שיפור במצב הרוח כגורם לעלייה במשקל

הסבר נוסף לעלייה במשקל במקביל לטיפול נגד דיכאון אינו נובע ישירות מהשפעות התרופה אלא באופן עקיף כאשר התרופות מביאות להטבה במצב המטופל ומתוך ההשפעה החיובית של הטיפול התרופתי יחול שיפור במצב הרוח אשר יכול להוביל לעידוד בתיאבון ביחס לתקופה בה המצב הנפשי היה ירוד וגרם לפגיעה ולירידה בתיאבון ובמשקל.

אנשים אשר אינם שרויים בדיכאון אוכלים לרוב טוב יותר ונהנים יותר מהאכילה ונטיית הגוף היא לחזור למשקל הגוף טרם התקופה בה חלה ירידה בתיאבון.

 

סוגי תרופות או נוגדי דיכאון והשפעותיהן

ממחקרים שונים שנערכו בתחום עולה כי שימוש של נוגדי דיכאון מוביל בחלק מהמקרים לעלייה קלה בלבד במשקל, אולם ללא ספק קיים קשר וסיכון מוגבר להשמנה נוכח טיפול בנגדי דיכאון. תרופות טריציקליות וחוסמי MAO גורמים לעלייה במשקל במידה הגדולה ביותר. ממחקרים נוספים עולה כי תרופות טריציקליות עלולות לגרום לעלייה מתמשכת במשקל וזאת בהתאם וביחס למינונן.

תרופות אלו גורמות לחסימה היסטמינית אשר מביאה להיעדר תחושת שובע. רמרון היא תרופה לטיפול בדיכאון הגורמת לעלייה המשמעותית ביותר במשקל, 26% מהמטופלים בתרופה עלו במשקלם בשיעור של יותר משבעה אחוזים. גם תרופות בהן פרוזק ואפקסור הראו השפעה על עלייה במשקל הגוף לעומת שימוש בזייבן אשר הראה מקרים רבים של ירידה במשקל.

סוגי נוגדי הדיכאון שגורמים להשמנה

נוגדי דיכאון  רבים משפיעים במקביל על האופן בו הגוף מווסת את תחושת הרעב והשובע ותהליך שריפת הקלוריות. ההשפעה מתבטאת בעיקר כשהטיפול התרופתי ממושך ובחלק מהמקרים התרופות מובילות לעלייה של עשרה קילוגרמים בשנה.

תרופות מהדור הישן מקושרות עוד יותר לעלייה במשקל בהן אמיטריפטילין ונורטריפטילין, בהשוואה לנוגדי דיכאון חדשים. תרופות אלה משפיעות על חומרים שונים במוח בהם דופמין המעורבים בוויסות התיאבון ולכן עלולות לגרום להשמנה. כיום השימוש בקבוצת תרופות נוגדות דיכאון מסוג טריציקליים הולכת ופוחתת נוכח תופעות הלוואי הרבות הנלוות לטיפול בהן.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום