אימון אישי להתמודדות עם לחץ נפשי

אימון אישי להתמודדות עם לחץ נפשיקצב החיים האינטנסיבי בעידן המודרני הנוכחי מהווה גורם שכיח להתעוררותם של לחצים, מתחים וחרדות. אנו נתונים במירוץ האינסופי אחר קריירה, זוגיות ואושר, כאשר לא פעם מרדף זה כרוך בלא מעט מפלות ואכזבות המשפיעות על מצבנו הנפשי.

לעתים מדובר במצב חולף, אך במקרים מסוימים  הלחץ והחרדה אינם גוועים ובאים ילדי ביטוי בליקויים פיזיים כאלה ואחרים, בין אם מדובר בלחץ דם גבוה, עייפות, או בעיות מטבוליות.

במקרים מסוימים, כאשר מדובר במצב קליני המצריך מעקב רפואי, טיפול פסיכיאטרי, בשילוב יעוץ פסיכולוגי עשויים לסייע בפתרון הבעיה, אך במצבים אחרים כאשר הלחץ והחרדה אינם מהווים בעיה נפשית קיצונית, אימון אישי מותאם עשוי להוות פתרון אפקטיבי למיגור הלחצים השונים, זאת באמצעות תכנית קונקרטית ומעשית, המציידת את המתאמן בשלל כלים פרקטיים לצורך טיפול יעיל במצבי דאגה ולחץ.

מהות אימון אישי להתמודדות עם לחץ נפשי

בניגוד לטיפול פסיכולוגי אשר מתמקד בעברו של המטופל, על שלל חוויותיו ותחושותיו, אימון אישי לטיפול במצבי לחץ וחרדה מטרתו לספק למתאמן כלים קוגניטיביים לצורך מיגור הלחץ והחרדות, תוך התבוננות לעבר העתיד.

הליך זה מתחלק לשני שלבים, כאשר בתחילה המאמן האישי מתרשם מדרך הפעולה הנוכחית של המתאמן ומיכולתו להתמודד עם מצבים כאלה ואחרים, ולאחר מכן, על סמך בחינה זו הוא טווה תכנית אימון מותאמת אשר מטרתה למגר בהדרגה את דפוסי החשיבה השליליים של המטופל , על מנת לאפשר לו להתמודד ביעילות עם הקשיים הרגשיים הנקרים בדרכו האישית והמקצועית כאחד.

כיצד מתבצע אימון אישי להתמודדות עם לחץ נפשי ולמי הוא מיועד?

בניגוד לטיפול פסיכולוגי אשר עשוי להימשך תקופה ממושכת, זאת בהתאם לדרישתו של המטופל, אימון אישי להתמודדות עם לחץ נפשי לרוב תחום בזמן ונמשך 3,4 חודשים בממוצע, שכן במדובר בתכנית ייעודית המבוססת על השגת יעדים ומטרות. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי יעילות הטיפול לטווח הרחוק, תלויה לא מעט במוטיבציה של המתאמן ובנכונותו לתרום למהלך הטיפול, זאת על מנת להשיג את התוצאה המיוחלת.

בתחילה, המאמן מסביר למטופל על מהות האימון ועקרונותיו, לצד תיאום ציפיות הדדי. בהמשך, המאמן מתרשם מאופן התנהלותו של המטופל ומהצעדים בהם הוא נוקט  כאשר הוא נקלע למצב רגשי כזה או אחר.

בשלב מאוחר יותר האימון משלב פן מעשי, זאת כאשר המאמן מציג בפני המטופל טכניקות אימון שונות הלקוחות מקשת רחבה של תחומים, בין אם מדובר מפסיכולוגיה, אמנות , כלכלה, או פילוסופיה, ובכך מצייד אותו בכלים שונים אשר יסייעו לו לשנות את אופן התנהלותו, זאת באמצעות שינוי דפוסי חשיבה שליליים והכרה מחודשת בתכונותיו החיוביות.

ההבדל בין טיפול פסיכולוגי לאימון אישי

בניגוד לטיפול הפסיכולוגי אשר מושתת ברובו על הפן המילולי הוורבאלי, אימון אישי מאפשר בנוסף שימוש בכלים אקטיביים שונים, וביניהם- כתיבה, משחקי חשיבה, דמיון מודרך ועוד, שכן דרכים יצירתיות אלה עשויות לעורר את שיתוף הפעולה  מצד המתאמן ולהמחיש בפניו דרכי התמודדות שונות.

אימון אישי להתמודדות עם לחץ נפשי עשוי להתאים לאנשים המתמודדים עם לחצים נפשיים או הסובלים מהתקפי חרדה בתקופות שונות בחייהם, כאשר לעתים מצב זה עלול לפגוע בהתנהלותם היום יומית, אישית וכלכלית כאחד. אולם, טיפול זה אינו מותאם לאנשים הלוקים במצב נפשי קשה, שכן במקרים אלה יש לגשת לטיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי. עם זאת, אימון אישי וטיפול פסיכולוגי עשויים להשתלב זה לצד זה כשיטות טיפול משלימות להתמודדות עם מצבי לחץ שונים.

יתרונות האימון האישי לטיפול בלחץ נפשי

טיפול במצבי לחץ וחרדה עשוי  להיות יעיל מעצם התמיכה שהוא מספק. עם זאת, אימון אישי משלב פן רגשי וטיפולי במידה מסוימת, זאת לצד מימד מעשי ארוך טווח.  אימון אישי מאפשר למטופל להצטייד בכלים קונקרטיים אשר ישמשו אותו לכל אורך חייו בעת התמודדות עם מצבים כאלה ואחרים.

אמנם האימון האישי מתבסס על תכנית מובנית, אך כל אימון ואימון נושא אופי אחר ומותאם באופן אישי למתאמן, זאת על סמך אופיו, התנהלותו והבעיות שאיתן הוא מתמודד. גמישות זאת מאפשרת למתאמן לקבל את מלוא הכלים להם הוא זקוק ולהתקדם בקצב שלו, זאת במטרה לחולל שינוי חיובי בחייו ובאופן התנהלותו.

מעבר לכך, נראה כי אימון זה בעצם מטרתו למגר מצבי לחץ וחרדה, עשוי לשמש את המתאמן במגוון מצבים שונים עמם הוא מתמודד ביום יום, לרבות פיתוח מיומנויותיו החברתיות, שכן אימון זה באמצעות המימד הקוגניטיבי שהוא מעניק, עשוי לסייע בוויסות המנגנון הרגשי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום