אשפוז פסיכיאטרי בבית חולים פרטי

אשפוז בבתי חולים פרטיים - החלטות הממשלהעד לשנת 2012 פעלו בישראל שלושה בתי חולים פסיכיאטריים פרטיים: נווה יעקב, אילנית ונווה שלווה. באותה שנה, התפרסמו בכלי התקשורת בישראל דיווחים קשים אודות התעללות במטופלים במוסד נווה יעקב.

בנווה יעקב טופלו, עד לשנת 2012, כ-160 מאושפזים הסובלים ממחלות נפש קשות ומפיגור. לאחר חקירה סמויה של משטרת ישראל, שנמשכה כמעט שנה, פשטו ביום 31.10.12 כ-150 שוטרים על בית החולים ועיכבו לחקריה כ-70 אנשים מצוות בית החולים. החשדות שבשלן נפתחה החקירה היו חמורים מאד וכללו תקיפת חסרי ישע, עבירות מין והפרת חובת הדיווח על פגיעה בחסרי ישע וקטינים.

החקירה נפתחה לאחר שהתקבל במשטרת ישראל מידע, לפיו כמה מהמטופלים במרכז הגיעו לטיפול בבתי חולים, כתוצאה מפגיעות קשות הנובעות מאלימות שננקטה כלפיהם. כמו כן, נמסר למשטרה מידע, על ידי עובדים שהתפטרו מעבודתם בנווה יעקב או פוטרו ממנה, על ביצוע עבירות מין במטופלים, אף בידיעתם של מנהלי המוסד.

בעקבות חשיפת הפרשה הקשה הורה ביום 4.11.12 מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, לראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, ולראש שירותי בריאות הנפש, ד"ר גדי לובין, לגבש תוכנית במטרה להעביר את כל המטופלים המאושפזים בבתי חולים פרטיים ומוסדות פרטיים לבריאות לבתי החולים הציבוריים. מטרתו של פרופ' גמזו היתה להשלים את המעבר של כל המטופלים עד לשנת 2013.

במוסד הפרטי נווה יעקב, כמו גם באילנית ובנווה שלווה, אושפזו מטופלים שסובלים ממחלות נפש קשות מאד וכן מפיגור, רבים מהם מוגדרים כסובלים מתחלואת נפש כפולה. מדובר במטופלים הנחשבים לקשים ביותר מקרב אוכלוסיית פגועי הנפש. מאחר שמצבם של חולים כאלה עלול פעמים רבות להתבטא בנטייה לאלימות, הרי שגם הטיפול בהם נדרש לעיתים להתבצע באלימות.

משום כך, סבר פרופ' גמזו כי דווקא במקרים כאלה, ראוי ליישם פיקוח הדוק יותר ובקרה טובה יותר על מוסדות הטיפול ומשום כך קיבל את ההחלטה להלאים את המוסדות הפרטיים.

החלטתו זו של פרופ' גמזו דומה להחלטה שהתקבלה כשנה לפני כן, להלאים שלושה הוסטלים המיועדים לטיפול בניצולי שואה פגועי נפש, המצויים בפרדסיה, באר יעקב ופרדס חנה.

בשנת 2009 הוצא תפעולם של ההוסטלים הללו מידי המדינה והועבר לאגודה לשירותי בריאות הציבור. בהמשך לכך, בינואר 2011, נחשפה בתקשורת פרשה של התעללות קשה של עובדי האגודה לשירותי בריאות הציבור בחוסים בשלושת המוסדות. בין היתר נמצא, כי החוסים סבלו מקור ומרעב, לא קיבלו בגדים וציוד לחימום בחורף ונאלצו לאכול את ארוחותיהם באמצעות הידיים, בהעדר סכו"ם במוסד.

אפשרות הלאמת המוסדות

בעקבות פרסומה של פרשה זו, נערכה בפברואר 2011 ישיבת ממשלה, במהלכה הנחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את סגן שר הבריאות (דאז), יעקב ליצמן, לבדוק את אפשרות הלאמתם של מוסדות אלה. לאחר תקופה שבה התגלו קשיים ביישום ההחלטה, בשל העדר תקנים במערכת הבריאות הציבורית, הוצא על ידי משרד הבריאות מכרז לתפעול שלושת ההוסטלים ובאוקטובר 2012, חתמו נציגי הסתדרות העובדים ומשרד האוצר על הסכם לקליטת 130 עובדי שלושת ההוסטלים כעובדי מדינה.

באשר למוסדות אילנית ונווה שלווה, לעומת זאת, התקבלה החלטה להימנע מסגירתם, בין היתר בעקבות פניה של משפחות המטופלים בהם לשרת הבריאות דאז, יעל גרמן, בבקשה שלא לסגור את המוסדות, בהעדר חלופה הולמת לקרוביהם המאושפזים בהם. על כן, הוחלט במשרד הבריאות להתיר לשני המוסדות הללו להמשיך ולפעול כ"קהילות אקולוגיות שיקומיות". אולם לא בכך תמה הפרשה.

בינואר 2016, נערכה בנווה שלווה ביקורת לא מתואמת של משרד הבריאות, אשר העלתה פעם נוספת בעיות שעלו בביקורות קודמות ועדיין לא טופלו על ידי המוסד. בין היתר, התקבלו דיווחים חמורים על מחסור במזון למטופלים, קשירתם ללא רישום וכנגד הנהלים, תשתיות רעועות אשר אינן מתוקנות, מחסור באנשי צוות והעדר פעילות שיקומית למטופלים. בשל כך, נשמעה פעם נוספת הקריאה לסגור את נווה שלווה לאלתר ולהעברת המטופלים בו למסגרות אשפוז פסיכיאטרי חלופיות.

למדינה קושי בפיקוח מוסדות אשפוז

כל הפרשיות הללו ממחישות את הקושי של המדינה לפקח על הנעשה במוסדות האשפוז הפסיכיאטרי הפרטי. לדבריו של פרופ' גמזו, כאשר נערכת ביקורת רפואית מקצועית במוסד כלשהו, אין למבקר את ההכשרה המספקת כדי לבדוק האם בוצעו בין כתלי המוסד עבירות פליליות כלפי המטופלים והאם הם היו חשופים לאיומים והפחדות, על מנת להשתיקם. על כן, נמסר על ידי משרד הבריאות כי בכוונתו לנקוט באמצעים לצורך תיקון הליקויים שנמצאו, כגון הגברת תדירות הביקורות ופיקוח הדוק על המסגרות הפרטיות.

מידע נוסף:

בתי החולים הפרטיים הקיימים כיום:

בית חולים החלמה ונופש בנתניה

מרכז לבריאות הנפש שער מנשה

 

בתי חולים פרטיים שנסגרו:

בית חולים נווה יעקב,

בית חולים אילנית

בית חולים נווה שלווה

 

בתי חולים ממשלתיים:

מרכז הרפואי לבריאות הנפש ע"ש יהודה אברבנאל

מרכז לבריאות הנפש באר יעקב – נס ציונה

מרכז לבריאות הנפש באר שבע

מרכז לבריאות הנפש טירת הכרמל

מרכז לבריאות הנפש לב השרון

מרכז לבריאות הנפש מזרע

הסכמה מרכז לבריאות הנפש גהה – כללית

מרכז לבריאות הנפש שלוותה – כללית

מרכז רפואי לבריאות הנפש ירושלים

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום