נצח שנמשך שבועיים – איך להתמודד עם בידוד ביתי בשל הקורונה

מאת: מערכת האתר, 14/3/2020

נכון לכתיבת שורות אלה למעלה ממאה אלף אזרחים בישראל נמצאים בבידוד בביתם. למעלה ממאה אלף אזרחים שביום חורפי אחד, נאלצו להסתגל למציאות חיים שונה לחלוטין מזו שהכירו. השינוי הקיצוני, הסטיגמה החברתית, הריחוק מהחברים, המשפחה ומקום העבודה, השעמום וחוסר המעש, הם רק חלק מהגורמים שמגדילים את הסיכוי לתופעות חמורות כמו חרדה ואפילו דיכאון.

רבות דובר על האספקטים הגופניים של המחלה שלה גורם נגיף הקורונה ועל החשיבות של הבידוד לבריאות הציבור. עם זאת, נראה שלא דובר מספיק על ההשלכות הנפשיות הלא פשוטות של הבידוד. במאמר שלפניכם נספק שלל עצות שיסייעו לכם לשמור על נפש בריאה, גם בזמן הבידוד.

קבוצות תמיכה וירטואליות והעמקה בתנועת ה-JOMO

התקף חרדההרשתות החברתיות עושות חיל בכל הקשור להפצת מידע כוזב, שקרי ומוטעה. עם זאת, בזמן הבידוד הן יכולות בהחלט גם לסייע להתמודדות עם הקשיים האופייניים לקהילת המבודדים. כך לדוגמה, אחד הקשיים הברורים ביותר, מהווה את מנת חלקם של אלו הסובלים מתחושת החמצה מתמדת. הכוונה היא כמובן לתחושה שזכתה לכינוי FOMO, ראשי התיבות של fear of missing out.

הסובלים מ-FOMO עשויים לחוש תחושה עוצמתית במיוחד של החמצה בזמן שהם בבידוד ולכן יתכן שיוכלו להיעזר ברשת תמיכה חברתית המורכבת מאנשים הנמצאים ממש כמוהם, בבידוד. הדבר דומה לקבוצות תמיכה המיועדות לאנשים המתמודדים עם קשיים מסוגים שונים כמו התמכרות לאלכוהול או סמים. קבוצות התמיכה הווירטואליות הן אמצעי מצוין להיעזר בניסיונם של אחרים ולהרגיש חלק מקהילה מיוחדת במינה.

כמו כן מומלץ מאוד לאנשי ה-FOMO, להתחיל להתעניין בתורת ה-JOMO. JOMO הם ראשי התיבות של Joy of missing out, תנועת הנגד המקדשת את ההישארות בבית ואת הפסקת המרוץ המתיש והבלתי נגמר אחר השפע שבחוץ.  JOMO היא במובן מסוים לא רק ההבנה שהעולם לא יגיע לסיומו אם נחמיץ דבר או אירוע כזה או אחר: מדובר אף בהנאה שבהחמצה. תקופת הבידוד היא ללא ספק התקופה האולטימטיבית לערוך בה היכרות עם תנועת הנגד המבורכת הזו.

שמרו על סדר יום קבוע

אחד הקשיים המשמעותיים ביותר המהווים את מנת חלקם של רבים הנמצאים בבידוד, נוגע לאובדן תחושת הזמן. בשל השיבוש בתחושת הזמן, אדם הנמצא בבידוד במשך ימים ספורים, עשוי להרגיש שהוא נמצא בבידוד תקופה ארוכה ביותר. ישנם אף כאלו שמתקשים להאמין שיצלחו את 14 ימי הבידוד מבלי לאבד את שפיות דעתם.

הדרך הטובה ביותר להימנע מתחושת זמן מעוותת, היא לשמור על סדר יום מאורגן ומדי יום לערוך רשימת מטלות מפורטת והגיונית. ההשפעה הברורה ביותר על תחושת הזמן והשחיקה הלא פשוטה שמופיעה תוך מספר ימים בבידוד, נצפית בעיקר באנשים נורמטיביים, הרגילים לנהל סדר יום קבוע. לפיכך אל לכם לתת ליציאה מהשגרה לשבש לכם את ההרגלים בצורה דרסטית כל כך.

זה נכון שאתם לא צריכים להתעורר ולצאת לעבודה או לצאת לאסוף את הילדים מהמסגרות. אך אין שום סיבה שלא תמשיכו להתעורר בבוקר עם שעון מעורר, שתעסקו בפעילות גופנית בשעה קבועה ושתפנו שעה וחצי מדי יום לקריאת הספר שאתם אף פעם לא מספיקים להגיע אליו.

תנו ביטוי לרגשות שלכם

במהלך תקופת הבידוד יתכן שתחוו הצפה רגשית. לפיכך חשוב שתתנו ביטוי לרגשות שלכם ושתצאו מתוך נקודת הנחה שמדובר בתופעה טבעית לחלוטין. במהלך תקופת הבידוד יתכן שתחושו כעס, תסכול, בושה, אכזבה, בדידות והרשימה עוד ארוכה. כדי להתמודד עם ההצפה הרגשית, מומלץ מאוד לבטא את הרגשות בכתב. כל שעליכם לעשות זה לפנות מדי יום כחצי שעה לכל היותר לכתיבת הרגשות שלכם. לאחר מכן עליכם לקרוא את מה שכתבתם ולבחון כיצד אתם מרגישים כלפי מה שכתבתם.

מובן שאין סיבה שתתנו לאיש זולתכם לקרוא את הטקסטים שתכתבו או שאף תשתפו אדם כלשהו בכך שאתם מנהלים מעין "יומן רגשות".  מדובר ביופי של דרך להימנע מהדחקת הרגשות, שבתורה עשויה ליצור עול נפשי לא פשוט.

"דיאטת חדשות"

כשנמצאים בבידוד בתקופה שבה מדי יום החדשות הופכות למדאיגות יותר ויותר, קל מאוד להתמכר לזרם הבלתי פוסק של נתונים מעוררי חרדה ולשכוח את הדברים הטובים שבורכנו בהם. כדי להימנע מהמדרון החלקלק לתהומות הייאוש והחרדה, מומלץ בהחלט להחליט על שעות מסוימות שבהן תתנתקו לחלוטין ממידע המגיע מהעולם החיצון.

הפנו את הזרקור לדברים חיוביים

מומלץ מאוד מדי יום לערוך רשימה הכוללת לכל הפחות ארבעה דברים חיוביים שקרו לכם או לאדם קרוב אליכם במהלך היום. לחילופין או בנוסף ניתן לערוך מדי יום רשימה הכוללת דברים שבורכתם בהם: החל מחברים טובים, דרך עבודה מספקת ועד לחוויות בלתי נשכחות שחוויתם.

השורה התחתונה

מה שחשוב לזכור בכל רגע ורגע במהלך תקופת הבידוד הוא שאתם עושים את הדבר הנכון למען בריאות הציבור, בדגש על אלו שמצבם הבריאותי מעמיד אותם בסכנה ממשית. מדובר למעשה באקט הרואי המעיד על אזרחות טובה וסולידריות מהמעלה הראשונה. מעבר לכל זה, נסו להפיק את המרב מהתקופה לפניכם ונסו להיזכר בימים שבהם יכולתם רק לחלום על כמה ימים של שקט וחוסר מעש. בהצלחה!

 

מקורות נוספים לקריאה:

עברו מפומו לג'ומו מיד, שאל אותי כיצד – הארץ

אולי יעניין אותך גם:

חרדה כלכלית: מהי? וכיצד השפיעה הקורונה על שיעור החווים חרדה כלכלית?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום