התמודדות נפשית עם מגפת הקורונה

מאת: מערכת האתר, 15/3/2020

מעבר לאיום הפיזי שמהווה נגיף הקורונה, חשוב להתייחס גם לאיום הנפשי והרגשי הגלום במגפה העולמית ולא פחות חשוב מכך, בהיסטריה שהצליחה לייצר המגפה בשבועות האחרונים. ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים המעודדים התפתחות של תסמיני חרדה וסטרס במציאות הנוכחית, כשבין השאר תורמת לכך העובדה שמדובר באיום קיומי מסוג חדש, שעדיין פרטים רבים לא ידועים לגביו: לא ידוע עד מתי ימשיך לאיים עלינו, לא ברור מכמה אנשים עוד נצטרך להיפרד בחודשים הקרובים ומעבר לכול זה – לא ברור כיצד עלינו להתגונן מפניו באופן היעיל ביותר.

בנוסף ישנן דאגות משניות הנוגעות לתנאי המציאות המשתנים, לפגיעה המשמעותית בפרנסה, בהיעלמות של אפשרויות בילוי, להרסהתמודדות נפשית עם מגפת הקורונה התרבות והרשימה עוד ארוכה. לפיכך הדבר הראשון שחשוב להפנים בכל הקשור להשפעות השליליות של מגפת הקורונה על הנפש, זה שמדובר בתופעה טבעית לחלוטין. למעשה יהיה זה אף מוזר להיות אדישים וקהים רגשית למצב, לנוכח המציאות שנכפתה עלינו בשבועות האחרונים.

במאמר שלפניכם תמצאו ארבעה טיפים שימושיים שיסייעו לכם להתמודד עם החרדה העולה ולהפחית את מפלס הסטרס, שלמרבה הצער לאחרונה פשוט לא מפסיק לעלות.

טיפ מס' 1 – בחרו היטב למי להקשיב ועם מי לשוחח

המידע שמגיע אלינו מכל כיוון אפשרי, הינו בעל השפעה עצומה ואף מרחיקת לכת, על האופן שבו אנו חווים את המציאות. לפיכך ישנה חשיבות עליונה לבחור בקפידה את אפיקי המידע שיעצבו את תפיסת המציאות שלנו בימים טרופים אלה. כדי להפחית את מפלס החרדה, יש בראש ובראשונה לתת עדיפות לתקשורת עם חברים ומכרים שמסוגלים להכיל את הרגשות שלכם ולהתרחק מאלו שלנצח יתרמו לתחושת הלחץ.

כך גם יש לעשות בכל הקשור לאמצעי המדיה: אם אתם חווים עלייה במפלס הלחץ והחרדה בזמן שאתם צופים בחדשות היומיות, הרשו לעצמכם לדלג על החדשות ותחת זאת צפו בסרט מעניין או התמסרו לספר שהזנחתם זה מכבר. היו סמוכים ובטוחים שהדברים החשובים באמת או ההנחיות הקריטיות של משרד הבריאות, כבר ידעו למצוא אתכם בהקדם האפשרי.

מטבע הדברים בפירוש לא מומלץ להתנתק לחלוטין מאמצעי התקשורת אך מה שחשוב להבין זה שישנם סוגים שונים של אמצעי תקשורת. השאיפה היא לבחור באלו המספקים מידע אמין המבוסס על עובדות כמו אתר משרד הבריאות או ארגון הבריאות העולמי (WHO) לצורך העניין תוך שמירת מרחק מאלו שמתפרנסים מסנסציות וכותרות מאיימות.

טיפ מס' 2 – אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית

עם כל הכבוד לרשת החברתית העוטפת אתכם ולסביבה התומכת והמכילה, ישנם בכל זאת מצבים בחיים שבהם אנו זקוקים לאיש מקצוע. בתקופה הנוכחית, רוויית המתחים וחוסר הוודאות, יתכן מאוד שמספר פגישות עם פסיכותרפיסט מומלץ, יוכלו לסייע לכם להימנע מהצפה רגשית שתוצאותיה עלולות להיות הרות אסון. חשוב מאוד להבין כי לא זו בלבד שאין שום בושה בפנייה לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש אלא שמדובר בדבר החכם והטוב ביותר שבאפשרותכם לעשות למענכם ולמען הסובבים אתכם בתקופה לא פשוטה מעין זו.

טיפ מס' 3 – התמקדו בדברים החיוביים

נכון, זה לא פשוט לראות את נקודות האור בתקופה הנוכחית, אך אין עוררין על כך שגם למגפת הקורונה ישנן השפעות חיוביות על חיינו. נסו לפיכך מדי יום להקדיש לפחות 20 דקות למחשבה על הדברים הטובים שהביאה עימה המגיפה לחיים שלכם באופן אישי. ערכו רשימה מפורטת וכתבו בה למשל על האופן שבו מגפת הקורונה עזרה לכם להפריד את העיקר מהטפל, על הפרופורציות שהתקבלו בעקבות המגפה ועל הדאגה והערבות ההדדית שכולנו חווים מדי יום ביומו.
וזכרו: כאשר אנו מפנים את זרקור תשומת הלב לדברים החיוביים שבחיינו, מובן שהדברים השליליים לא נעלמים, אך בסופו של יום הם פשוט נותרים באפלה.

טיפ מס' 4 – נפש בריאה בגוף בריא

כפי שאתם ודאי יודעים, הנפש והגוף מנהלים יחסי גומלין מורכבים ומשפיעים זה על זו וזו על זה. לפיכך חשוב מאוד שלא להזניח את הגוף בתקופה המלחיצה הזו. מובן שבעתות משבר כולנו פונים לחטאים הטעימים והמשמינים ומתפתים להזניח את הכושר הגופני. אך האמת היא שדווקא עכשיו, חשוב יותר מתמיד לשמור על שגרת אימונים נאותה וזאת כיוון שסדר יום קבוע מסייע לחזק את תחושת השליטה וכן כיוון שפעילות גופנית תורמת לפריקת מתחים, שיפור מצב הרוח והעלאת רמות האנרגיה.

בנוסף ישנה חשיבות עליונה לשמור על סדר ארוחות קבוע, להימנע מנשנושים הנאכלים בחטף, מזלילה בהיסח הדעת אגב בהייה במסך ומ"שבירת הכלים". במילים פשוטות, בימים אלו שבהם המציאות משתנה לנגד עינינו באופן בלתי פוסק, חשוב במיוחד לשמור על שגרה, על סדר ועל ארגון בחיי היומיום. עצה זו תקפה במיוחד ועל אחת כמה וכמה עבור אלו מכם הנמצאים בימים אלה בבידוד.
כיוון שלגוף ישנה השפעה על נפש, מומלץ כמובן גם לעסוק מדי יום בפעילויות מרגיעות כמו מדיטציה למשל, תרגילי נשימות מרגיעים, עיסוי וכיו"ב.

 

אולי יעניין אותך גם:

חרדה כלכלית: מהי? וכיצד השפיעה הקורונה על שיעור החווים חרדה כלכלית?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום