טיפול פסיכולוגי אישי

טיפול פסיכולוגי אישיכשאדם סובל מהפרעה פסיכיאטרית רצינית או מבעיה נפשית, הוא מאושפז במוסד פסיכיאטרי, לצורך הערכה וטיפול.

המוסד מאויש במגוון נרחב של אנשי מקצוע רבים בתחום בריאות הנפש הכוללים פסיכיאטרים, אחיות פסיכיאטריות, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים קליניים. תפקיד הפסיכולוגים חיוני לסייע לחולה להתאושש ולשוב לחיי היומיום.

המוסד הפסיכיאטרי מורכב ממחלקות שונות המחולקות בהתאם לתחומי התמחות. לדוגמא, קיימות מחלקות מיוחדות לטיפול בהפרעות אכילה, סכיזופרניה, או טיפול גריאטרי אקוטי. ברוב המקרים, אנשים המתאשפזים במחלקה פסיכיאטרים סובלים מסוג כלשהו של מצוקה פסיכיאטרית קשה.

הם עשויים להימצא בסכנה לפגיעה עצמית או פגיעה באחרים, סובלים מדיכאון, חרדה קשה או מהזיות. כשהם מתקבלים למוסד פסיכיאטרי, הם עוברים הערכה מקיפה על ידי חברי הצוות הרב תחומי. פסיכולוג קליני מעורב בתהליך ההערכה ומסייע ליצירת אבחנות ומתן הערכות פסיכולוגיות.

תפקיד הפסיכולוג במוסד פסיכיאטרי

חשיבות הטיפול האישי באנשים המאושפזים במחלקות פסיכיאטריות חיוני לשיקום המטופל, בנוסף לטיפול התרופתי והפסיכיאטרי.

פסיכולוג מסייע באבחון וטיפול חולי נפש הסובלים ממחלות כרוניות

הוא משתמש בהתערבויות כגון פסיכותרפיה, שיטות התנהגויות וביופידבק, המסייעות למטופלים לבצע שינויים התנהגותיים, למשל התאמה תרופתית, תזונה ופעילות גופנית, ולפתח שיטות התמודדות להפחתת בעיות הנובעות מהמחלה או ההפרעה.

הוא מלמד את המטופל את הכישורים הדרושים לו כדי לשפר את מצבו ושמש ככתובת למטופל להתייעץ או לדווח על שינויים במצבו, לשתף חששות, לקבל תשובות לשאלות, ולהביע את העדפותיו לגבי שיטות הטיפול.

פסיכולוג מספק שירותי בריאות נפשית והתנהגותית – הוא מתמקד במניעה, מפחית מצוקה נפשית, ומשפר ומקדם את הרווחה הפסיכולוגית של המטופל. הוא מטפל במבוגרים וילדים הסובלים ממחלות נפשיות כרוניות, כגון קורבנות להתעללות וטראומה, כמו גם נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם.

טיפול פסיכולוגי אישי במטופלים בכל הגילים ובכל סוגי ההפרעות הנפשיות – כולל דיכאון וחרדה, מחלות נפש קשות מתמשכות, כגון הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה; הפרעות נוירולוגיות, למשל מחלת אלצהיימר; הפרעות אכילה; הפרעות התנהגות, למשל הפרעת קשב והיפראקטיביות; בעיות אישיות בקשרים משפחתיים; ולקויות למידה.

הערכה פסיכולוגית וקביעת שיטת הטיפול

פסיכולוגים הם אנשי מקצוע המיומנים בהפעלת מגוון אבחונים פסיכולוגיים, שמטרתם למדוד משתנים כגון אינטליגנציה או נוכחות והיקף הפרעות כגון דיכאון או חרדה. במוסד פסיכיאטרי כללי, פסיכולוג קליני מבצע בדיקות אלו על מנת לסייע בתהליך האבחון.

חלק מהפסיכולוגיים הקליניים עובדים במחלקות פסיכיאטריות של ילדים, ומבצעים בדיקות להערכת קיום הפרעות הקשורות לילדות כגון בעיות למידה, הפרעות התנהגותיות או הפרעות רגשיות. במקרים רבים, אדם המאושפז במוסד פסיכיאטרי מקבל שילוב טיפולים, כולל תרופות פסיכיאטריות, טיפול אישי, טיפול משפחתי וטיפול קבוצתי.

פסיכותרפיה אישית מלמדת אותו להפחית מתחים באמצעות שיטות הרפיה. פסיכולוג קליני מספק שירותי פסיכותרפיה, ודן בהתקדמות המטופל עם אנשי מקצוע אחרים ועם בני המשפחה. הוא מלמד את המטופל מיומנויות התמודדות המסייעות לו ולבני משפחתו להתמודד עם ההפרעה או המחלה הנפשית הפרטנית.

ייעוץ לאנשי מקצוע אחרים

פסיכולוג קליני מייעץ לאנשי מקצוע אחרים ומלמד אותם על טיפולים פסיכולוגיים המעודדים שימוש בהתערבויות פסיכולוגיות פרטניות בהתאם לצורך. לדוגמא, הוא עשוי להתייעץ עם פסיכיאטר על מנת לקבוע אם טיפול פסיכולוגי יכול להיות שימוש לטיפול במטופל, או אם המטופל עשוי להפיק תועלת משיטות פסיכולוגיות.

הפסיכולוג משתתף בישיבות צוות רב תחומיות ומסייע לאנשי מקצוע אחרים להבין את ההיבטים הפסיכולוגיים הנדרשים לטיפול. הוא אחראי לקביעת תוצאות הטיפול, הרכבו, והענקת טיפול אישי למניעת הפרעות אישיות, כדי לשפר את מצבו של המטופל ורווחתו הרגשית.

הייעוץ האישי הוא השלב האחרון בטיפול באדם המאושפז במוסד פסיכיאטרי עם מחלה נפשית. פסיכולוג קליני מייעץ למטופל עד להשגת התקדמות בתסמיניו, ומלמד אותו את חשיבות השמירה על תוכנית הטיפול שלו.

הוא מייעץ למטופל כיצד להתמודד עם מצבים משפחתיים קשים, כגון מוות של אדם קרוב, בעיות משפחתיות או גירושין, כמו גם התגברות על התמכרויות לסמים ואלכוהול. הטיפול האישי מסייע לשינוי התנהגות המטופל, ומוביל לשיפור בהתאמה אישית וחברתית.

פסיכולוג מעריך אף את יעילות תכנית הייעוץ והטיפול, וקובע דיוק במהלך הטיפול וביצוע השלמת אבחנות בעת הצורך.

התבוננות וראיונות

פסיכולוג קליני מראיין את המטופל במוסד פסיכיאטרי לפני ביצוע בדיקות אבחון. הוא שואל שאלות, מתקשר עם המטופל ומתבונן בפעילותו כחלק משיטת הטיפול, המשמשת לאיתור מאפייניו הנפשיים. מידע זה חיוני לאבחון הפרעות רגשיות פסיכולוגיות מסוימות או בעיות התנהגותיות, ומסייע לזיהוי סימני התנהגות חריגה או לקות שכלית.

הוא משתמש בתשובות המטופל להערכת בעיות בלבול או בעיות מדאיגות, ומציע דרכים חלופיות לפרש את מצב המטופל ולהבינו. הכשרתו כוללת מחקר מקיף המתבצע במהלך לימודיו, וידע זה מסייע לו לבצע את תפקידו באופן יעיל.

לדוגמא, אם הוא מטפל בחולה נפש הסובל ממאפיינים רגשיים מוזרים, הידע שלו יכול לחשוף מידע חיוני בו ניתן להשתמש לשם הרכבת תוכנית טיפול אישית.

מתן טיפול והתערבות

פסיכולוג מפעיל מגוון שיטות טיפול אישי המסייעות למטופל להתמודד עם הפרעות כגון סכיזופרניה ודיכאון. הוא משתמש במידע המתקבל מהראיונות לאבחון הפרעות נפשיות ומיישם תוכניות טיפול והתערבות מתאימות.

מטופל הסובל ממצוקה רגשית, למשל, מקבל טיפול פסיכולוגי אישי המבטיח דבקות בתוכניות הטיפול תוך מעקב אחר התקדמותו. למרות שפסיכולוג קליני אינו יכול לרשום תרופות, הוא מתייעץ עם רופאים ופסיכיאטריים במחלקה הפסיכיאטרית לגבי הטיפול הטוב ביותר למטופל.

שירותי טיפול משפחתי

טיפול משפחתי מסייע למשפחות להתמודד עם מגוון נרחב של בעיות משפחתיות בהן הם נתקלים לאחר שבן משפחה השתחרר מאשפוז פסיכיאטרי בעקבות ממחלה פסיכיאטרית אקוטית וכרונית.

הטיפול הפסיכולוגי הוא שיטת פסיכותרפיה פרטנית ומשפחתית המתמקדת במצוקה המשפחתית, כשהדגש העיקרי מוצב על המערכת המשפחתית במטרה להשפיע על התקדמות הטיפול.

הפסיכולוג מסייע לבני המשפחה להתמקד בשיפור התקשורת המשפחתית, להתגבר על בעיות תקשורת, ולפתור סכסוכים בתוך המשפחה, כשהמטרה היא שיפור תפקוד המטופל ובני המשפחה. משך הטיפול משתנה מטיפול קצר לטיפול ארוך בהתאם לאופי הבעיות העולות במהלך הטיפול וגישת בני המשפחה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום