שאלון אבחון פסיכיאטרי

שאלון אבחון פסיכיאטריאבחון פסיכיאטרי אינו עניין של מה בכך. על מנת לבצע אבחון כהלכה, יש צורך במידע רב בנושאים שונים הקשורים למטופל: מצב רפואי, בדיקות רפואיות ספציפיות, מצב נפשי, תחושות, תפיסה, וכדומה.

אבחנה פסיכיאטרית אינה יכולה להתבצע ללא בדיקות מקיפות, ובחינה מדוקדקת של המטופל ומצבו. השפעתה של אבחנה פסיכיאטרית יכולה להיות מרחיקת לכת על חייו של המטופל, ועל כן יש צורך בכלי בדיקה מהימנים.

עם זאת, אופן האבחון הפסיכיאטרי אינו נשען על שאלונים או כלים מסוג זה. הפסיכיאטר הינו רופא אשר עיקר התמחותו הינו הקשר בין הגוף לנפש, ועל כן הוא נעזר בפרקטיקות רפואיות לצד מידע מעמיק מתחום רפואת הנפש.

שאלונים בנוגע לאבחנות נפשיות

כיום, נפוצים בכל מקום ברחבי האינטרנט, אך לא רק, שאלונים שונים אשר מכוונים לבדוק או לאבחן את מצבכם הנפשי, הפרעות שונות, וכדומה. חשוב להבין, לא קיים נכון להיום שום כלי אשר נועד לשימוש אישי אשר יכול לספק אבחנה פסיכיאטרית. למעשה, כל אותם שאלונים המסתובבים באינטרנט לא רק שאינם תקפים מבחינה פסיכיאטרית, אלא גם יכולים להוביל לנזק רב על ידי יצירת תפיסה מוטעית של האדם את מצבו הנפשי.

הדרך היחידה לקבל אבחנה פסיכיאטרית היא באמצעות טיפול פסיכיאטרי אצל בעל מקצוע מהימן. פסיכיאטר לעולם לא ישתמש בשאלונים על מנת לאבחן באופן חד-משמעי, אלא תמיד יפנה לבדיקות הרלוונטיות במידת הצורך – למשל, בדיקות הורמונליות. חוסר איזון הורמונלי, תופעה יחסית נפוצה אשר יכולה להשפיע משמעותית על הנפש והפרעות מגוונות, אינו דבר אשר שאלון יכול לבחון או למדוד.

מסיבה זו, השימוש בשאלונים באינטרנט, או בכל מדיום אחר לצורך העניין, יכול להיות מטעה ושגוי. בעוד זו יכולה להיות חוויה משעשעת, למי שלא לוקח זאת ברצינות, אין לכך שום תיקוף או מעמד של בדיקה פסיכיאטרית, ומסקנות השאלונים הללו סביר להניח כי לא משקפות את מצבכם הקונקרטי.

שימוש בשאלונים על מנת להחליט אם לפנות לסיוע פסיכיאטרי

לעיתים, אדם מתלבט האם הוא באמת זקוק לעזרה נפשית או לא. אין זו תמיד התלבטות קלה, וההחלטה בפני עצמה יכולה להיות מורכבת מאוד – גם אם יש סימנים לכך שיש צורך בעזרה. זו איננה החלטה פשוטה, ופעמים רבות שיקול הדעת אינו פועל במיטבו כאשר אנו סובלים.

קיימים שאלונים מקצועיים, אשר מטרתם אינה לספק אבחון פסיכיאטרי אלא להכווין האם כדאי לפנות לאבחון פסיכיאטרי. ראוי לציין לגבי כך, כי בעוד שאלונים אלו יכולים להקל על הבחירה, אין הם יכולים לספק תשובה חד-משמעית. בסופו של דבר, טיפול נפשי הינו החלטה אישית והכוח על כך הוא רק בידו של המטופל. אם אתם חשים כי אתם זקוקים לעזרה, עדיף לפנות ולגלות שמדובר בעניין פעוט, מאשר להתלבט ולבחון ולהמשיך להתלבט – עד שיהיה מאוחר מידי בכדי לפעול בצורה מיטבית.

שאלונים מסוג זה, פועלים על בסיס פריטים הבוחנים היתכנות של סימפטומים שונים. למשל – בבחינת דיכאון, יכולים להופיע פריטים הבוחנים תחושות אשם, מוטיבציה לפעול, עצב מול שמחה, חוסר מנוחה או עצבנות, וכדומה. כמובן, שהשאלונים הללו נענים באופן סובייקטיבי – על ידיכם, ועל כן המסקנות של כל שאלון כזה תמיד תהיינה על בסיס התשובות שתספקו באותו הרגע. זו אחת הסיבות לכך ששאלונים אילו אינם מהווים תחליף לבדיקתו של פסיכיאטר, הגורמים המשפיעים על האופן בו אתם עונים יכולים להשתנות מיום ליום.

אם אתם חשים במצוקה נפשית, מועקה, תחושות קשות או בלתי נשלטות, ואתם שוקלים האם לפנות לבעל מקצוע מרפואת הנפש – אולי עדיף לפנות מאשר לפנות לשאלונים. ובכל זאת, אם החלטתם שאתם רוצים מעיין וידוא אחרון, אז כדאי לפנות לאתרים המתמחים ברפואת הנפש (ולא אתרים כלליים שונים), ולבדוק בעצמכם. אך לכו עם תחושת הבטן, הקשיבו לליבכם – אתם היחידים שיודעים אם יש בכם צורך לעזרה או לא.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום