קבוצות תמיכה לבני משפחה וחברים של מאושפזים

קבוצות תמיכה לבני משפחה וחברים של מאושפזיםבעת שאדם קרוב מאובחן כסובל מהפרעה נפשית ומתאשפז במחלקה פסיכיאטרית, גם הקרובים אליו חשים הצפה של רגשות כגון אשמה, בושה, חוסר יכולת לקבל ולהכיל, פחד, כעס וצער.

זוהי תגובה נורמאלית לחלוטין לסיטואציה שכזו. פיתוח היכולת לקבל ולהכיל יכול לקחת זמן, גם לאדם שאובחן כסובל מהפרעה נפשית וגם לבני משפחתו וחבריו, והוא מתרחש בקצב שונה אצל כל אדם ואדם.

אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לתמוך באדם קרוב שלקה בהפרעה נפשית ואושפז במחלקה פסיכיאטרית הוא לחנך את עצמכם. ככל שתדעו יותר, תלמדו לדעת למה לצפות ויהיה לכם קל יותר לספק את התמיכה והסיוע המתאימים לקרוב. נסו ללמוד על תסמיני ההפרעה, על מנת שתוכלו לזהות אותם כאשר הקרוב אינו מתמיד בשגרת הטיפול שלו, שליטתו בהפרעה פוחתת והוא זקוק לעזרה או לאשפוז, על מנת לייצב את מצבו.

נוסף על הצורך במידע, קרובי משפחה וחברים של אנשים הסובלים מהפרעה נפשית ואושפזו במחלקות פסיכיאטריות חשים לרוב צורך בתמיכה בעצמם. אולם, החשש מפני סטיגמה עלול למנוע מהם לבקש סיוע. על אף זאת, חשוב לזכור שקבלת סיוע ותמיכה יסייעו לכם להתחזק ולהעשיר את הידע שלכם לגבי ההפרעה והשלכותיה. אחת מהדרכים המומלצות לקבל מידע ותמיכה במצבים כאלה היא דרך השתתפות בקבוצות תמיכה. במסגרתן, תוכלו "לנרמל" את חוויותיכם ולחלוק עם החברים האחרים בקבוצה רעיונות לדרכי התמודדות עם ההפרעה של הקרוב.

מהי קבוצת תמיכה

במסגרת קבוצת תמיכה, החברים בקבוצה מספקים אחד לשני סיוע במגוון דרכים, לעיתים בהנחיית איש מקצוע ולעיתים ללא הנחייה כזו, ביחס לקושי או נטל מסוים, המשותף לכל חברי הקבוצה. הקבוצה מאפשרת לחברים בה להתאחד ולשתף מידע,דרכי התמודדות ולחוות העצמה ותחושה של קהילתיות.

חברי הקבוצה משתפים את ניסיונם בהתמודדות עם הקושי, תוך התייחסות לחוויות אישיות, מקשיבים זה לזה ומפגינים קבלה, אהדה והכלה כלפי החוויות של החברים האחרים. קבוצת התמיכה מאפשרת לחברים בה ליצור רשת חברתית, אשר יכולה לשמש גם לצורך העברת מידע לציבור הכללי וקידום מטרות רחבות יותר, כגון קמפיינים להעלאת מודעות, יוזמות חקיקה ועוד.

יתרונותיה של קבוצת התמיכה

לקבוצת תמיכה יש יתרונות רבים שנחקרו ותועדו עד היום. התכונות הטיפוליות הבסיסיות של הקבוצה כוללות מתן הזדמנות לחשיפה, קבלת אמפתיה, פעולה למען מטרות משותפות והסתגלות נפשית לשינויים בחיים. אדם שחש כי הוא חשוף לביקורת, מוטלת עליו סטיגמה והוא מבודד בשל תחושותיו כלפי קרוב או חבר המאושפז במחלקה פסיכיאטרית יחוש לרוב קבלה מיידית בעת הצטרפותו לקבוצת תמיכה. חוויה עוצמתית שכזו עשויה להיות צעד חיוני לקראת שינויים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים הדרושים לצורך תפקוד טוב יותר מול הקרוב הלוקה בהפרעה וכן למען שיפור איכות חייו של החבר בקבוצת התמיכה בעצמו.

ההשלכות הישירות של החברות בקבוצה, המסייעות להתמודד עם הנטל של טיפול באדם הלוקה בהפרעה נפשית ומאושפז במחלקה פסיכיאטרית, הינם חינוך וקבלת מידע. באמצעות הרחבת הידע בנושא ההפרעה ותסמיניה, מוסר המסתורין שאפף את ההפרעה קודם לכן.

בנוסף לכך, ידע אודות שירותים וזכויות של אנשים הלוקים בהפרעה נפשית ומאושפזים במחלקות פסיכיאטריות ושל קרוביהם משפר את יכולת ההתמודדות של הקרובים עם ההפרעה והשלכותיה. במהלך פגישות הקבוצה מועברים מידע מעשי, הצעות לדרכי התמודדות מוצלחות שיושמו על ידי חברי הקבוצה האחרים, דרכי מחשבה חדשות ורגשות חדשים והמוקד אצל חברי הקבוצה עובר כך מהאשמה עצמית של הקרוב להבנה שהקרוב סובל מהפרעה ביולוגית, שאין צורך להתבייש בה או לחוש אשמה לגביה.

בנוסף, לחברות בקבוצה ישנם גם יתרונות סובייקטיביים, הנובעים ישירות מהאפשרות לחלוק חוויות והתחושה של קבלת תמיכה מעמיתים במצבים דומים במסגרת הסביבה הקבוצתית המוגנת והבטוחה. היתרונות הסובייקטיביים כוללים מתן אפשרות להשוות חוויות קשות ולא נעימות, הפחתת רגשות שליליים, יצירת קשרי חברות ובסיס מחדש של קשרים חברתיים.

ההשתתפות בקבוצה גורמת לקרובים להבין שהם לא לבד, מסייעת להם לחדש את תחושות התקווה והאופטימיות וחושפת אותם למודלים חיוביים לחיקוי. חברי הקבוצה, שלהם חוויות דומות ומשותפות ביחס לקרוביהם המאושפזים בעקבות הפרעה נפשית, מזדהים זה עם זה והופכים לבעלי ברית אחד של השני, כך שברור להם שהם אינם מתמודדים לבד עם מאבקם. יתר על כן, חבר קבוצה המסייע בקבלת חברים חדשים, משתף אותם בחוויותיו, מקשיב ומסייע להם זוכה בעצמו להעצמה ולהגברת הביטחון העצמי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום